Mamabeertje Zou het helpen om met hem af te spreken dat jij boven blijft zitten als hij stil is en dat als hij toch gaat praten jij dan weggaat?
Ik zou ook zo iets proberen.
Wij hebben er ook heel lang naast gezeten, maar inderdaad met de afspraak om niet te praten. Als ze wel begon te kletsen, dan zeiden we gewoon rustig sssttt en dat het nu klaar was met praten. Ze had een vogelhuisje met een muziekdoosje. Zodra het muziek klaar was, sliep het vogeltje en moesten wij ook stil zijn. Dat vogeltje had ze zelf bedacht, maar dat muziekje was wel een soort ritueel en voor haar heel duidelijk. Het vogeltje vond ze geloof ik vooral een veilig idee, want die waakte over haar als ze sliep 😅.
Ze heeft het uiteraard wel geprobeerd, maar door consequent te blijven volhouden was het geklets uiteindelijk wel klaar. We hadden wel met haar afgesproken dat we er naast bleven zitten, omdat ze heel angstig was om te gaan slapen (ze sliep daarom ook meestal bij ons). Weggaan was hier daarom niet handig als consequentie, maar we negeerden of begrensden het kletsgedrag dus wel.
Ik weet niet zo goed wat de functie is van het kletsen bij hem? Is het tijd rekken of moet hij alles uit zijn hoofd hebben voordat hij kan slapen? Is het om te voorkomen dat je weggaat omdat hij het spannend vindt of een andere reden? Wat levert het geklets hem op en/of wat probeert hij ermee te voorkomen? Ik denk als je weet waarom hij het doet, dat je dan ook gerichter kan nadenken over een oplossing en wat bij hem past. Ik zou dit eerst gaan onderzoeken en waarschijnlijk kan hij op zijn eigen niveau daar ook wel in meedenken (met jouw hulp uiteraard).