Toch6 Want waarom ligt zijn auditieve drempel zo hoog? Waarom wil hij bewegen om die te verlagen?
Ik denk hele zinnige vragen, maar ook als stap daarna wat heeft hij dan nodig. Misschien heeft hij baat bij een wiebelkussen of whatever, maar dat weet je pas als je weet waarom hij zo beweeglijk is.
Toch6 Auditief een hoge drempel, sluit zich makkelijk af voor de omgeving. Door het wiebelen verlaagt hij die drempel. Dus voor hem is het functioneel, voor omstanders storend.
Is er ook gekeken naar de sensorische informatieverwerking?
https://www.kinderfysio.eu/kinderfysiotherapie/sensorische-informatieverwerking
Bewegen kan een gevolg zijn van overprikkeling, maar ook onderprikkeling. Bewegen om jezelf weer alert te maken.
Toch6 1 van de tips was bijvoorbeeld voor een verplicht stil zitten extra/bewust te laten bewegen.
En dan is nog de vraag of dit voldoende is. Vraag je dan niet teveel van hem, maar dat weet je ook niet zonder antwoorden.
Ik word echt knetter als ik echt stil moet zitten. Alsof er binnen iets ontploft. Inmiddels heb ik allerlei trucjes aangeleerd waardoor het lijkt dat ik stil zit. Ik vind dat echt een rotgevoel en ik weet dat het moeten stilzitten bij mij vroeger het alleen maar erger maakte. Kwam het daarna er extra hard uit. Regelmatig lukte het dus wel even, maar een andere keer weer niet en dan werd het als onwil bestempeld. Terwijl ik juist zoveel moeite ervoor deed. Ik denk dus dat het echt belangrijk is om te onderzoeken wat er achter ligt en wat hij nodig heeft.