Cactusje Ook daarin is elke baby gewoon anders inderdaad. Dat 'een baby moet..' ben ik zo allergisch voor. De meeste baby's vinden 20 minuten wel fijn voor de zuigbehoefte, maar dat betekent niet dat รจlke baby dat nodig heeft. Laten we vooral niet baby's gaan frustreren door ze langer over een fles te laten doen dan ze willen. (medisch uitgezonderd).
Ik ben heel erg veranderd in mijn denken door mijn schoonmoeder. Zij is opgegroeid in Vietnam, haar oudste 3 kinderen zijn daar geboren. In haar dorp en omgeving zijn geen artsen, geen CB, geen verpleegkundigen, geen boekjes, geen wetenschappelijk onderzoek, geen artikelen over de nieuwste ontdekkingen op baby gebied. Ze hebben daar geen liter regel, geen slaapregels, geen drinkregels, geen ritmeregels. De baby regelt het zelf, en je zorgt voor je baby door te vertrouwen op instinct, intelligentie en ervaring van familie.
Op internet las ik ooit het advies om een baby tenminste 20 minuten per dag op de buik te laten spelen zodat het rugje sterkt. Ik zei dat Robbie een hekel had op zijn buik en het zo erg vond om hem zo te moeten forceren. Mijn schoonmoeder keek me aan alsof ik gek was geworden ๐คฃ
Toen Robbie geboren werd kreeg ik een pnd. Ik was zo onzeker en met alles was ik bang hem te verpesten, te traumatiseren. Ik leefde op regels want dat bood mij houvast. Uiteraard had (en heb) ik een kind dat de boekjes niet volgt dus dat was olie op het vuur.
Toen ik eens in huilen uitbarsten bij mijn schoonmoeder zei ze dat ik moest stoppen met zoveel denken, en gewoon moet voelen. Sinds ik dat ben gaan doen ben ik zoveel gelukkiger geworden. Wij moeders hebben een natuurlijke gave om te zorgen voor onze baby. We hebben een antenne die onze baby's kunnen lezen. Heb je het idee dat je baby honger heeft? Dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk honger. Geef hem dan vooral te eten. Heb je het gevoel dat je baby buikpijn heeft? Dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk buikpijn. Heb je het idee dat er een arts moet kijken? Dan moet er een arts kijken.