[verwijderd] 8 a 9 maanden is echt zo'n overstap maand. Van 3 naar 2 slaapjes, van flessen naar meer vast.
De theorie is dat de meeste baby's rond die tijd in een groeispurt zitten waardoor er naast de flessen meer vast gegeten wordt, en wanneer de honger iets afneemt de meesten dan vast eten boven flessen kiezen. Maar goed, dat is theorie, genoeg baby's die daar niet aan meedoen natuurlijk. haha
Ik weet niet hoe een lunch eruit ziet in NL? Enkel brood of ook yoghurt en fruit?
Brood an sich vind ik persoonlijk iets te karig als vervangende maaltijd. Babymelk zit vol met alles wat ze nodig hebben, ze hoeven er weinig voor te doen en het verzadigd als een malle. Brood daarentegen is werken voor je eten en het geeft niet hetzelfde voldoening.
Mijn ervaring: begin de maaltijd een half uur voordat je een fles zou geven want een hongerige baby wil geen vast eten maar wil melk. Geef een volle maaltijd dat makkelijk naar binnen te werken is, bijvoorbeeld prak. (volle maaltijd = groente + vlees + een zetmeelrijk ingrediënt (zoals aardappels, pasta, rijst) + melkproduct.
In de praktijk biedt je aan zoveel als ze wil. Als ze genoeg heeft van de prak, dan biedt je het yoghurtje aan. Heeft ze genoeg van het yoghurtje dan geef je water. Als ze echt nog melk wil dan gewoon geven natuurlijk. Er is op zich natuurlijk helemaal niets mis met melk 🙂
Toen R nog op 5 flessen zat was het:
's ochtends (5u of zo)
10u
Lunch
16u
na het eten/naar bed gaan (dat liep ongeveer in elkaar over)
Het 10uurtje ging er als eerste af want na zijn ochtends fles kreeg hij brood, om 10u fruit en een kaakje en dan was het zo alweer 11.30u.
Daarna ging de lunch eraf want toen hij goed ging eten zat hij gewoon vol.
En daarna ging de 16u eraf. Maar deze gaan we nu weer geven want hij is iets afgevallen. Rémy is nu 11 maanden.
Lang verhaal.. hopelijk heb je er iets aan 🙂