Hallo iedereen men dochter van 6jaar heeft enorme last van constipatie. Ze heeft er sinds een jaar last van
We hebben al drankjes en siroop geprobeert . Wat helpt. Maar nu zit ze even verstopt en heeft de arts glycerine suppos aangeraden. Iemand hier ervaring met deze flubber dingen om het opsteken te vergemakkelijken. Ik zou het ook met de platte kant eerst moeten opduwen ?
Dit zou ik dan 3 dagen 2x 2 moeten doen .
Als het niet verbeterd zal ze thuis enkele gelletjes opgespotten moeten krijgen.
Als dat niet helpt moeten we naar het ziekenhuis.

Alle het advies is welkom

Dat is toch het zelfde als een klysma? Dit soort dingen lost alleen de obstipatie onderin de darm op. Heeft ze telkens diarree als ze uiteindelijk wel naar de wc moet? Want dat betekend vaak dat er ergens in het midden een verstopping zit en dat de dunne ontlasting er alleen langs kan. Dan is het verstandiger om zakjes te gaan gebruiken.

Ysabella
    Idie zakjes genruiken we al

k volg alleen maar het advies van d arts op wat de stappen zijn en alles zit gewoon vast.

Vlijtigbijtje hoeveel zakjes gebruikt ze? En drinkt ze daarbij minimaal 2 liter water op een dag bij? Anders krijg je obstipatie door de zakjes.

Ysabella
        Vocht opnamen is optimaal savonds is de 2 liter vocht 90% is puur water op. Daarbij ook de portie groentensoep/sap
        Of fruitsmoothie geteld. Ik let er ook op dat ze steeds voldoende vezels binnenkrijgt doormiddel van rauwe groenten en dan fruit. Die dingen zijn wel ok. We gaan ook maandelijks naar d dokter op controle of er nix aangepast dient te worden.

Maar ze heeft momenteel erge buikpijn. En dus kwamen die opties na overleg met de arts naar boven van glycerinne en indien nodig na 3 dagen

Op 2 dagen iedere dag 1gelletje vloeistof opgespoten moeten worden. (Pediatrisch lavement/klysma van Cleen).

Geen ervaring met een klysma. Onze oudste kon rustig een week haar ontlasting ophouden (was gewoon angst om naar de wc te gaan), maar met macrogol (Forlax junior) bleef de ontlasting zacht. De jongste heeft het probleem ook een tijdje gehad en die gaven we Dulcosoft (is ook macrogol), omdat ze de smaak van de zakjes Forlax vies vond. En dan werd het zo’n strijd met toedienen.
        Ze hebben nu geen siroop of zakjes meer nodig, maar we zorgen altijd voor volkorenbrood, voldoende groente en fruit en uiteraard genoeg vocht. De jongste moet echt niet teveel witbrood eten, want dan zit ze zo verstopt.
        Wat voor siroop of zakjes geven jullie?

Hier nu uiteindelijk niet meer nodig, maar even een andere vraag; drinkt ze veel melk?

De vraag is gewoon of er tips zijn om die flubber dingen makkelijker t kunnen opsteken.
            En platte kant moet opsteken zoals geadviseerd ?
            Morgenochtend zou ik dit voor de eerste keer willen doen

Vlijtigbijtje Ik heb het een vriendin gevraagd die verpleegkundige is. Ze zegt dat ze geen idee heeft wat je bedoeld. In Nederland heb je microlax en dat zit in een kleine tube die je kunt inbrengen en dan leeg kunt knijpen. En verder zegt zij ook dat je beter vanaf boven naar beneden kunt laxeren. Dus inderdaad meer zakjes/siroop geven.

Vlijtigbijtje zou zelf eerst puntje opsteken, maar als ze advies hebben gegeven om de platte kant eerste doen, zou ik denk ik daar wel naar luisteren. Als je ze beetje vochtig maakt zijn ze gladder en steek je ze wel makkelijker op.

Het is gewoon een laxeer zetpil. Werkt echt prima als eenmalige spoed oplossing voor constipatie even weg te halen en de pijn te verlichten.

Verder in NL gaat een hoop anders dan in België 😉. Succes met zoeken naar de oorzaak en hopelijk helpen de suppo's en is ze snel weer even van de pijn af.

iMoeder
                Zetpillen op glycerine zijn dit.zijn net gummybeertjes als je ze vastneemt 🤷‍♂️
                Ja maar eerst even de noodoplossing zakjes worden erna aangepast .
                Toch dank voor het navragen

Vlijtigbijtje Forlax werkte hier dus heel goed. Lactulose ook wel, maar daar werden ze wat winderig van.

Is het gelukt met de zetpil?

muppet

Gisterenavond heeft ze 1x kaka gedaan maar was niet veel.
                  natuurlijk zaten de 2 stopjes/zetpillen er nog in.
                  Probeer de stopjes nog wat dieper op t steken door met de thermometer even bij te duwen.

Gelukkig is ze het wat gewoon om op die manier medicatie toegediend te krijgen.

PCM is hier altijd in suppo en temperatuur meten ook
                  Maakt het toch net iets makkelijker voor beide.

• muppet hebben hierop gereageerd.

Vlijtigbijtje dat scheelt wel, dat ze er aan gewend is. Hier zou iets rectaal toedienen een hoop gedoe opleveren.
                    Hopelijk is ze snel van die verstopping af, het is echt naar.

muppet

Denk ook dat ze de klik n beetje moeten maken.
                      Hier kwamen ze dagelijks achter pcm siroop vragen.
                      Dus overgeschakeld op zetpilletjes.
                      Met als resultaat als ze echt last hebben ze er wel om vragen.Dochters zijn 9 en 6
                      Gewoon op hun rug beentjes omhoog pil erin.Soms komt die is terug en dan is t wel eens wat gehuil. Dan doe k eve de temperatuurmeter erachter en probleem opgelost.

• muppet hebben hierop gereageerd.

Vlijtigbijtje klopt, ze zijn het hier niet meer gewend. Vanaf een bepaalde leeftijd geven we pcm als kauwtablet en temperaturen we met een oorthermometer. Ik vind rectaal temperaturen zelf ook niet grappig (moest van de kraamverzorgster, toen de oudste geboren was).