Gaaf! Als ik dit zo lees, en ook andere reacties van jou, dan schreeuwt ook inderdaad alles "er zit nog veel meer in!"
Ik herken het ook van alles rond nah; omdat er niet 1 kant en klare oplossing is die werkt voor iedereen, een pilletje of een operatie, is het gewoon trial and error tot je de juiste sleutel hebt gevonden voor elk stukje waar een beperking in zit. En altijd vraag je je af of er je niet de beste sleutel laat liggen ergens, omdat je hem niet tegen komt..
Er zijn best wel wat spraakcomputer-apps die (deels) gratis of goedkoop zijn voor mensen met afasie, ik weet niet of je zelf ermee in de weer zou kunnen of dat hij daar toch echt professionele training voor nodig zou hebben.
Kan hij een plaatje goed linken aan een voorwerp? Zou je bijvoorbeeld een "menutje" kunnen maken van broodbeleg en dat hij dan aanwijst wat hij wilt? Als dat kan, dan lijkt mij dat een spraakcomputer ook kan.
(Uiteindelijk zou ik dan wel bv touch to tell aanvragen, maar om te proberen zijn die gratis/goedkope apps natuurlijk fijner)