[verwijderd] Ja, natuurlijk spring ik mee! Ik sta dan wel náást de bank hoor 😅

Inderdaad jammer. Maar komend schooljaar gaan er weer andere mensen met hem werken. Wie weet hoe het dan verder gaat.

Mooi geschreven! En zo confronterend dan die hulp dan aan hun plafon zit.

Wel mooi dat hij toch op deze manier kan communiceren.

Gaaf! Als ik dit zo lees, en ook andere reacties van jou, dan schreeuwt ook inderdaad alles "er zit nog veel meer in!"
Ik herken het ook van alles rond nah; omdat er niet 1 kant en klare oplossing is die werkt voor iedereen, een pilletje of een operatie, is het gewoon trial and error tot je de juiste sleutel hebt gevonden voor elk stukje waar een beperking in zit. En altijd vraag je je af of er je niet de beste sleutel laat liggen ergens, omdat je hem niet tegen komt..

Er zijn best wel wat spraakcomputer-apps die (deels) gratis of goedkoop zijn voor mensen met afasie, ik weet niet of je zelf ermee in de weer zou kunnen of dat hij daar toch echt professionele training voor nodig zou hebben.
Kan hij een plaatje goed linken aan een voorwerp? Zou je bijvoorbeeld een "menutje" kunnen maken van broodbeleg en dat hij dan aanwijst wat hij wilt? Als dat kan, dan lijkt mij dat een spraakcomputer ook kan.
(Uiteindelijk zou ik dan wel bv touch to tell aanvragen, maar om te proberen zijn die gratis/goedkope apps natuurlijk fijner)

• [verwijderd]

Pimpelmeesje je hebt zelfs spraakcomputers die je ogen registeren. Dan hoef je alleen maar te kijken en niet te wijzen. Er is heel veel in ontwikkeling op dit gebied, echt zo gaaf!
    Maar helaas allemaal zowat onbetaalbaar , en verzekeringen zijn niet dol op dit soort dingen 🙁

[verwijderd] bij ons was de verzekering geen probleem, maar dat is het zelden als de aanvraag vanuit ziekenhuis of revalidatiecentrum komt. Prijs was inderdaad om je rot te schrikken!

Mooi geschreven.

Ik hoop dat er een computer zal komen waarmee hij nog beter kan communiceren!

Bedankt voor de complimenten ☺️ @Honkeytonk @June

@Pimpelmeesje Ik denk inderdaad ook dat er veel meer in zit. Hij heeft nota bene gepraat, maar stopte er in enkele weken ineens mee.

Ik weet niet of een computer het antwoord is, maar ik gooide gewoon een balletje op bij die logopedist. Wtf is dat nou: "De volgende stap zou praten moet zijn, maar dat doet hij niet!"
      Goh, alsof hij afwijkt van het normale ontwikkelingproces ofzo 🤪

Ik hoop nog steeds die autisme-expert tegen te komen die de juiste aanpak kent en verder kijkt dan de standaard.

Manque soms is het gewoon tijd voor een nieuwe kijk. Jammer dat zo'n therapeut dan zegt dat ze het plafond heeft bereikt, alsof dat zíjn plafond is. Terwijl het het plafond is van haar werkmethodes.

• [verwijderd]

Manque dat denk ik ook. Het vraagt denk ik vooral veel creativiteit van iemand die zich erin wil verdiepen en kennis van zaken heeft. Gesproken taal is maar 1 vorm communiceren, maar er is veel meer mogelijk.

Het vinden van een expert lijkt mij haast nog moeilijker. Ooit al eens via de NVA geprobeerd of via de oproepenrubriek op hun website?