Manque Wanneer ben je (te) hard voor jezelf?
Ik ben vrij hard voor mijzelf. Dat komt ook wel omdat ik perfectionistisch ben en zelfs neig naar een controlefreak. Ik heb vanuit huis heel erg meegekregen dat het ''belangrijk is wat de buitenwereld van je denkt'' Dus: gedraag je netjes, haal goede cijfers, doe je best op school, zie er leuk uit, houd je huis schoon, wees een lieve vriendin. En als er dingen moeilijk gaan? Daar hebben we het niet over. Of we bagatelliseren het. De uitkomst is dan ook dat ik vind dat ik alles moet kunnen. Ik ''moet'' er verzorgd en leuk uit zien, mijn kinderen ook. Mijn huis is netjes, ik doe altijd mijn uiterste best, net dat stapje meer dan de rest op werk/school, maar ben vooral ook heel erg áárdig. Ik geef mijn mening niet tenzij om gevraagd. Kortom ik wil alles volgens het boekje doen. En ik doe ook veel volgens het ''boekje''. Maar als er iets mis gaat dan word ik heel boos op mijzelf. Een keer schreeuwen tegen mijn kinderen? Dan ben ik onwijs boos op mijzelf, kan ik dagen mee zitten, ik reflecteer me suf en ga gelijk op zoek naar een cursus of boek om het beter te doen. Maak ik een fout op mijn werk? Ik los het op en meer, ga door het stof, pieker me suf en compenseer. Ik vind altijd dat ik leuker of aardiger moet zijn, dat ik wellicht slimmer zou moeten zijn, liever moet zijn. En stil zitten en niks doen? Nee dat kan ik niet. Altijd nuttig zijn. En tja, als je de lat voor jezelf zo hoog legt dan moet het ook bijna zo zijn dat je veel met jezelf in de knoop zit. En dat zit ik met vlagen dan ook. Al is het wel echt beter dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Ik lees dus wel. De lat wordt steeds een beetje lager. Maar niet te laag....stel je voor 🙂
Manque Wat zijn de verwachtingen van de ander over jou en wat trek je jezelf daarvan aan?
Ik denk niet dat anderen persé een verwachting van mij hebben. Ik denk dat ik zelf die verwachting op leg en dénk dat anderen die verwachtingen hebben.
Manque Wat zijn de verwachtingen van jezelf over jou en zijn deze realistisch?
Zie hierboven. Ik heb hoge verwachtingen van mijzelf. Of die realistisch zijn? Ja en nee. Ik denk niet dat het persé slecht is om jezelf soms even te pushen alleen ik weet ook dat het soms echt doorslaat en dat die verwachtingen nergens op gebaseerd zijn, niet nodig zijn.
Manque Leg je de lat voor jezelf hoger dan voor de ander?
Ja. Ik heb eigenlijk niet echt hele hoge verwachtingen van anderen.
Manque elpt het om de druk op te voeren?
Ik denk dat het je altijd wat brengt en altijd wat kost als je hoge verwachtingen van jezelf hebt. Het brengt me waar ik ben maar het houdt me soms persoonlijk tegen. In die zin helpt druk de ene keer wel en de andere keer niet. Het ligt er maar aan welk doel je voor ogen hebt.
Manque En wat gebeurt er als je bepaalde doelen niet haalt?
Dat haat ik. Oprecht. Ik ben echt een doorzetter en kan ik niet bestaat eigenlijk niet. Maar natuurlijk kan ik niet alles in de hand houden en zijn er dus ook doelen die ik niet haal. DAt vind ik dan lastig, kan als falen voelen. Maar gek genoeg kan ik dat dan ook wel weer relativeren. En op zoek gaan naar het volgende doel.
Manque Wat vind je dat je zou moeten kunnen, begrijpen, verdragen, doen?
Alles eigenlijk. Ik moet alles kunnen om een zo'n leuk mogelijk mens voor anderen te zijn. Een goede werknemer, een lieve echtgenote, een toffe attente vriendin, een zorgzame collega, een fantastische moeder, een verzorgde vrouw, een lieve dochter een vriendelijke buurvrouw, de georganiseerder klassenmoeder. Ik moet oplossend zijn, voor iedereen alle problemen oplossen.