Toch6 last hebben kan ik niet voorspellen, maar ja, ik weet zeker dat mijn oudste dit altijd zal herinneren als gemis. Bijna alle belangrijke momenten van groep 8 zijn vervallen. Geen musical met publiek, geen kamp, geen cito, geen gezamenlijk optrekken naar de laatste loodjes. Allemaal weg. Straks opstarten, heel wel mogelijk weer zonder kamp, kinderen die je nauwelijks ziet, leraren die je nauwelijks ziet, al die ijkmomenten zijn weg.
En voor de groep die eindexamen heeft gedaan is de impact waarschijnlijk nog groter. Zeker omdat de universiteit waarschijnlijk geen introductie week en andere activiteiten kan organiseren. Dat heeft echt groot effect op je plek vinden in een nieuwe stad, nieuwe structuur. Ook dat vind ik aardig zorgelijk voor veel mensen.
Ik ben in de 5de niet op buitenlandse schoolreis gegaan omdat deze werd afgezegd ivm terreurdreiging van de IRA. Natuurlijk heb ik geen zwaar trauma daaraan overgehouden, maar echt wel een gevoel van gemis. En deze situatie is nog veel groter, dus ik denk wel dat er groepen kinderen hier last van kunnen krijgen.