Hallo allemaal,

Ik geef op dit moment na bijna 19 maanden nog steeds borstvoeding.
Maar ben de laatste tijd erg aan het twijfelen om te stoppen. Aan de ene kant wil ik niet stoppen omdat mijn dochter het nog zo fijn vind en er echt om vraagt. En zij ook de laatste zal zijn die ik ooit zal voeden. Maar aan de andere kant ben ik er ook wel een beetje klaar mee en wil ik mijn eigen lichaam terug.
Graag zou ik jullie mening/ervaring willen horen en wat voor advies hebben jullie?

Groetjes!

Lastig! Hoe vaak drinkt ze nog per dag? Ik zou zeggen: bij twijfel niet stoppen. Evt. wat minder vaak voeden, als ze nog vaak drinkt. Maar dat is op die leeftijd waarschijnlijk niet meer het geval.

Ik heb beide kinderen tot een paar maanden na hun 2e verjaardag gevoed en heb niet zelf de keuze hoeven maken om te stoppen. De oudste moest stoppen, omdat ik zwanger was (en de melk op was) en de jongste wilde zelf op een gegeven moment niet meer. Maar toen dronk ze alleen nog ‘s morgens en ‘s avonds een beetje en dat vond ik niet belastend of zo.

Hoe vaak drinkt ze nog em is het echt drinken of functioneer je meer als speen?

Ze drinkt nog zo een 3 tot 5 keer per dag.
In de ochtend
In de middag voor haar slaapje
Savonds voor het slapen
Soms ook nog s'nachts als ze wakker word.
En soms tussendoor als ik haar bijvoorbeeld na me werk ophaal bij de opvang.
Soms gebruikt ze mij ook wel als speentje, maar dan zeg ik ook dat ze even niet mag.
En soms zijn we ergens op bezoek en zit ze op schoot en wilt ze ook maar dan zeg ik ook tegen haar nu niet, thuis mag je weer drinken.
Aan de ene kant wil ik doorgaan tot zij zelf niet meer wilt. Maar aan de andere kant vind ik het soms ook weleens genoeg geweest.

Misschien afspreken met haar alleen s avonds voor het slapen bv? (En evt s nachts) Dan hoef je niet helemaal te stoppen maar kan je wel wat verminderen.

Lastige is als je stopt en je krijgt spijt kan je niks meer, dus bij twijfel zou ik ook niet stoppen.

Ik zou terug gaan naar ochtend en avond dat voelt waarschijnlijk ook minder belastend. Ik heb gevoed tot 16 maanden toen was hij er klaar mee maar toen voedde ik ochtend en avond en dat was altijd nog wel gezellig en een stuk beter dan 5x per dag

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Vanaf 18 maanden ben ik alleen de avonden en de ochtenden gaan voeden. We vonden dat samen nog heel fijn en voor mij weinig belastend. Het was echt ons rustmomentje samen 🥰. Daarnaast was het ook duidelijk voor mijn dochter. Bij mama drinken was alleen ‘s ochtends en ‘s avonds in bed en niet op andere plekken. Ze heeft er daarna ook nooit meer om gevraagd in andere situaties. Dit hebben we nog bijna een jaar op deze manier gedaan.

Lastig he die beslissing.
Mijn oudste besloot zelf te stoppen met 12.5 maand. Ik was blij dat ik die keuze niet zelf hoefde te maken.
Mijn jongste vond het samen drinken heel fijn en na 18 maanden heb ik besloten te stoppen. We bouwden in de maanden daarvoor af naar 1 voeding in de avond. Dat was een fijn momentje samen. Het was niet meer echt een voeding maar meer een momentje samen voor het slapen gaan. Op een dag was het de laatste x, ik was heel benieuwd naar de daaropvolgende avonden maar ze paste zich snel aan. Ze knuffelt veel, dat zal deels een vervanging zijn voor de borstvoedingsmomentjes. Helemaal prima

Zoals al gezegd, stoppen hoeft nog lang niet maar je kunt wellicht wel afbouwen naar 1a2 momentjes.

Ik zou ook proberen te minderen. 's Morgens en voor het slapen gaan lijkt mij een goede optie en evt. 's nachts nog.
Ik heb zelf minder lang gevoed, maar 's nachts heb ik wel tot een maand of 14/15 gedaan, omdat ik echt geen puf had in die strijd. Kijk waar jij je prettig bij voelt.

Ik heb besloten tot max 2 jaar door te gaan.
Tenzij ze eerder zelf stopt.

Wel grappig soms gaat ze drinken maar dan komt mijn toeschietreflex pas laat, dus dan stopt ze voor dat überhaupt het reflex er is en zegt ze 'op'.
Dus misschien als ik toch eerder wil stoppen kan ik haar vertellen dat het op is.