Gewéldig! 👍🏻
En het is inderdaad gek dat er weinig diversiteit is in kinderboeken. Ik ben me er momenteel toevallig in aan het verdiepen. Ik werk als vrijwilliger in de schoolbibliotheek van mijn dochter's school en we zijn de boel aan het saneren. Dat betekent dat we alles wat verouderd, kapot of versleten is weg doen en nieuwe boeken uitzoeken om aan te vullen. Ik ben bewust op zoek naar boeken waarin meisjes heel stoer zijn, jongens op dansles willen, kinderen homoseksuele ouders hebben en islmitische of zwarte kinderen de hoofdpersoon zijn. Het is echter bijna niet te vinden. 😱 En als het er al is, dan is dat meteen hetgeen waar het over gaat. Dan gaat het over een islamitisch kind wat de ramadan en suikerfeest viert. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon een islamitisch kind dat in bomen klimt, verstoppertje speelt, voetbalt met zijn vriendjes en andere avonturen beleeft, zoals blonde, blanke kindjes in andere boeken. En een boek over een kind dat meedoet aan een musical-uitvoering, die natuurlijk dreigt te mislukken, maar die op het laatste moment net door hem/haar gered wordt, waarvan de ouders die een bijrol hebben toevallig homoseksueel zijn. En dan ook nog graag met een beetje een hippe kaft en niet dat het eruit ziet alsof het 30 jaar geleden al in iemands boekenkast stond, want dan pakt geen kind het uit de kast.
Nou ja, even mijn frustratie over mijn zoektocht geuit. 🙈 Samenvatting: leuke blog en als je nog tips hebt voor titels voor basisschoolkinderen, hou ik me aanbevolen.