Onze oudste zoon wordt over 2 weken 8 en sinds de week voor de kerstvakantie (ongeveer) huilt hij om bijna alles. Wordt 1 van ons maar een tikkeltje boos, begint hij te huilen. Gaat iets niet goed: huilen. Werkt de tv niet mee of een schoenveter: huilen. Nou ja, huilen om alles dus.

Vanochtend na de zoveelste uitbarsting van tranen een gesprek gehad en alles uitgesloten (pijn, pesten, ruzie met vriendjes, juf niet meer leuk, etc etc). Nu kwam eruit dat hij heel erg moe is. Hij gaat de laatste tijd te laat slapen. Ondanks dat hij op tijd naar bed gaat slaapt hij pas veel later. Ze hebben veel toetsen de laatste tijd op school, hij heeft 2 keer per week voetbal, 2 keer gym op school en voetbalwedstrijden bijna elke zaterdag.

Ik heb nu met hem afgesproken 1 x per week voetbal tijdelijk te schrappen en hoop dat het helpt.

Is dit herkenbaar voor iemand? Dat huilerige en vermoeide? Iets medisch denk ik trouwens niet direct aan, hooguit wat tekort aan vitamine D.

Het gedrag is het herkenbaar (hier een mix van zeuren en huilen/huilerig doen trouwens). Geen idee of het toeval is, maar de jongste hier wordt over 4,5 weken 8 en heeft er ook al een hele tijd last van. Ik weet helaas niet meer of de oudste er toevallig ook rond die leeftijd last van had. Bij de jongste heb ik het idee dat ze zich de laatste tijd erg hard ontwikkelt, waardoor ze minder kan hebben. Ze gaat ook laat slapen, maar ik heb geen idee of ze daar ook echt last van heeft (soms natuurlijk wel). De toetsen op school vindt ze juist super leuk, dus daar heeft ze ook geen last van. Net als dat sporten voor haar een uitlaatklep is. Maar als het te veel is, zou ik zeker tijdelijk minderen. En ook kijken waarom hij pas zo laat gaat slapen. Misschien helpt het om zijn bedtijd wat te veranderen? Hier gaan ze bv. soms weer eerder slapen als ze wat later naar bed gaan.

• [verwijderd]

Zal het een leeftijd ding zijn? Hier de jongste exact hetzelfde. Of huilen en zeuren of heel driftig worden om een kleinigheidje.

Misschien toch een leeftijdsdingetje 😅
@Nieke de bedtijd veranderen we ook af en toe lichtjes. Ene keer stuur ik hem rond 7 uur naar bed en dan slaapt hij half 9. Andere keer gaat hij om half 8/8 uur richting bed en dan slaapt hij 9 uur. Net trof ik hem ook weer aan bij zijn speelgoedkast.

@[verwijderd] driftig herken ik ook wel inderdaad.
Hij zei vandaag tijdens het eten dat hij de toetsen wél spannend vindt. Toevallig had hij vandaag weer een toets, dus misschien is dat ook wel de verklaring. Een combinatie van alles bij elkaar op het moment.

• [verwijderd]

Net mijn dochter. Die is 7

• [verwijderd]

2littlemonkeys ze hebben nu inderdaad heel veel Cito toetsen. Ik merk dat de decembermaand ook pittig is geweest. Volgens mij moet ze daar ook nog van bijkomen. Mijn dochter wordt dit jaar trouwens 8. Vanavond werd ze boos omdat haar zus irritant naar haar keek. Super goede reden 🙄.

[verwijderd] ook herkenbaar. Laatst mocht de jongste niet naar de oudste kijken 😅
      Zolang ze vanaf nu elk jaar belachelijk veel Cito momenten hebben blijven ze ook van dit soort opgefokte standjes vrees ik.

Hier speelt het al af en aan sinds september ofzo? Het ligt niet aan de Cito’s hier, dat weet ik vrij zeker. Sowieso enkel cito nu en in juni, dat vind ik qua hoeveelheid wel meevallen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Owl maar hebben ze bij jou dan niet meerdere toetsmomenten op dit moment? Ze heeft de afgelopen anderhalve week hier al 4 of 5 Cito’s gehad. Ik vind dat zelf best veel in een korte tijd.

[verwijderd] hier ook hoor, direct na de kerstvakantie al op vrijdag een toets. Dat was de tafel van 3 geloof ik. Deze week de tafel van 5 en een aparte rekentoets en daar bovenop nog de Cito’s van afgelopen week/weken. Ik vind het écht heel veel allemaal.
          En daar bovenop dus nog 2x per week voetbal, wedstrijden op zaterdag, VSO in de ene week en BSO in de andere....

• [verwijderd]

2littlemonkeys hier inderdaad ook nog een aparte rekentoets en vandaag werd ze ook nog voorgetoetst voor rekenen. School vond het schijnbaar ook nog een goed moment om een spreekbeurt te laten houden in deze maand. Ik snap wel dat ze moe is. Ze zat er vanmiddag ook weer behoorlijk doorheen en nu vannacht ook nog logeren 😬.

[verwijderd] het is geen wonder dat kinderen ook met burn-out klachten uitvallen 😅
              Logeren kan dan wel weer heel leuk zijn. Niet heel positief voor de slaap, maar vaak wel heel leuk.

• [verwijderd]

2littlemonkeys zaterdag heeft ze ook bij oma en opa gelogeerd en tot 9 uur uitgeslapen. Dat lukt haar thuis dan weer nooit. Waarschijnlijk omdat ik standaard om 7 uur wakker ben en in onze oude kraakhuis met houten vloeren iedereen wakker maak. Wie weet slaapt ze nu juist even lekker bij 😂

Oh bij anderen kan het natuurlijk best wel door cito’s ed komen, maar hier ervaar ik nu bv geen verschil met oktober. In december dacht ik dat ze toe was aan vakantie, maar in de vakantie leek ze juist weer toe aan school... ze zit gewoon het hele schooljaar al niet lekker in haar vel met af en toe een paar dagen dat het wel goed gaat. Binnenkort gesprekken op school, eens kijken wat ik van haar meester hoor...