Er is echt maar 1 ding wat ik zou willen terugdraaien en dat is dat ik mijn boosheid had moeten laten varen bij een familielid wat mij heel erg veel naars heeft aangedaan. Dan had ik misschien met hem in gesprek gegaan ipv hem zo aan te laten modderen, terwijl ik wist dat het niet goed ging met hem en dan was hij misschien niet vrijwillig uit het leven gestapt. Maar door hem te negeren, niet met hem te willen praten en door boos te blijven, hoe terecht ook vanuit mijn kant gezien, heeft hij ervoor gekozen een eind aan zijn leven te maken. Ik heb uiteraard gezien hoeveel pijn dat zijn moeder en de rest van de familie dat heeft gedaan en leef nu zelf verder met een schuldgevoel dat ik, alleen ik, het waarschijnlijk had kunnen voorkomen.
Ik heb er inmiddels vrede mee, dat heeft me veel moeite gekost. Het boze gevoel ben ik kwijt, maar het besef dat ik er misschien had voor kunnen zorgen dat het anders had gelopen, puur door met hem erover te praten, dat raak ik nooit meer kwijt. Als ik het kon terugdraaien had ik het echt anders aangepakt, in elk geval had ik er over geprobeerd te praten, hoe moeilijk ik dat ook zou hebben gevonden. Maar dan had hij misschien nog wel geleefd.
Want ook al was het niet mijn bedoeling, het is wel deels door mijn manier van doen, dat ik de dood van een ander op mijn geweten heb, iets wat ik uiteraard nooit zo heb gewild, maar wel mee moet leven.