• [verwijderd]

Hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag...

We willen voor ons kindje graag een dubbele achternaam en ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft.

Zijn papa is Spaans en nou hebben we volgens het Nederlands recht de keuze tussen óf mijn achternaam (die voor zijn familie en zelfs voor mijn man moeilijk uit te spreken is) óf de dubbele achternaam van mijn man.

Nou is het in Spanje zo, dat je eerste achternaam van je vader komt en de tweede van de moeder. Maar het Nederlands recht neemt dus de dubbele achternaam gelijk zo over van mijn man, wat voor Spanjaarden klinkt alsof ons kindje zijn broer zou zijn en niet zijn zoon. (Want hij zou dan de achternaam dragen van zijn Spaanse opa en oma!)

Later een naamswijziging aanvragen zou de enige mogelijkheid zijn om de achternaam te krijgen die voor ons het meest logisch is, maar kost €885 voor de aanvraag maar dan nog is het niet zeker dat het geaccepteerd wordt.

Iemand ervaring met zo’n aanvraag?

Wow wat een bedrag! 😳😳

sorry geen ervaring mee, in portugal werkt dat ook zo met die achternamen toch? Wel collega’s gehad met een hele rits achternamen 😅

lastig als NL daar niet erg op ingericht is...maar misschien zijn er wel opties voor al meteen? Heb je de gemeente al gebeld hierover?

• [verwijderd]

BabyFG nope, het kan niet meteen.

We moeten (volgens de gemeente waar ik informatie heb gevraagd) eerst kiezen voor mijn achternaam of zijn achternaam.

Daarna het kind ook aangeven bij het Spaanse consulaat, (met overleggen van gecertificeerde geboortebewijzen van ouders (k-ching) Spaans paspoort aanvragen (k-ching!) en daarna naar justitie voor de aanvraag voor naamswijziging.

Ik snap het bedrag enigszins wel (al is het inderdaad pittig) maar er staat in alle informatie dat het niet zeker is dat die naamswijziging ook daadwerkelijk wordt toegestaan en dat je dan dus gewoon je €885 kwijt bent.

Vandaar de vraag of iemand als eens zon naamswijziging succesvol heeft aangevraagd... 😉

Poeh ja snap ik met zo’n bedrag 😅😅

hoop dat je nog meer reacties krijgt van mensen die er dit keer wel ervarig mee hebben 😉

• [verwijderd]

Geen ervaring mee, maar wat ik mij dan afvraag; moet je dit ook doen bij ieder volgend kindje😱

Geen ervaring met de aanvraag. Maar ik heb precies hetzelfde als jouw kind: een dubbele achternaam die gelijk is aan die van mijn vader. In Zuid-Amerika of Spanje lijkt het dus inderdaad alsof ik een zusje van mijn vader ben, omdat we dezelfde naam dragen. Echter, in de praktijk maakt dat helemaal niks uit. En ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn exotische naam, ook al moet ik het altijd spellen 😉 Sinds mijn huwelijk gebruik ik zelfs die van mijn man erbij en heb ik dus 3 achternamen achter elkaar. Past op geen enkel formulier, maar ik vind het wel lekker extra.

Is het geen optie om het te laten voor wat het is? Wat is er zo verkeerd aan voor jullie gevoel?

6 dagen later
        • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Manque het is verkeerd qua gevoel omdat het dan “een kind van zijn ouders zou zijn” volgens de regels van achternamen in het Spaans.

Zijn zus is een aantal jaar geleden overleden en dat voelt gewoon echt niet goed, alsof het vervanging zou zijn of zoiets.

Ons kind is nog niet geboren dus we staan nu voor de keuze, of de verkeerd aanvoelende achternaam van hem, of mijn achternaam die niet de dubbele nationaliteit uitdraagt die hij gaat hebben.

• [verwijderd]

[verwijderd] ieder volgend kindje zou dezelfde achternaam krijgen als het eerste.

19 dagen later

[verwijderd] de naam die je in eerste instantie moet kiezen dus jouw of zijn naam. Niet de aangepaste naam want dat aanpassen is op persoonsniveau. Ik denk dus dat je het bij een volgend kindje opnieuw moet doen.

Ik heb vrienden waarvan de vader uit midden-Amerika komt. Daar werkt het hetzelfde. De kinderen hebben zijn volledige achternaam (dus van zijn vader en moeder). Er is echt niemand daar die er een probleem van maakt.

Hebben jullie dit al besproken met de familie van je vriend, hoe zij hier tegenaan kijken?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Flamingooo een volgend kindje krijgt altijd dezelfde achternaam als het eerste kind in de familie, (als de ouders hetzelfde zijn) dat kan je zelfs niet eens zelf kiezen of veranderen 🙂

en nee dat hebben we niet besproken met zijn ouders, omdat het onze eigen beslissing is uiteindelijk 🙂

het eventuele aanpassen kan pas op een later moment, op justitieel niveau want daarvoor moeten we bij justitie een verzoek tot naamswijziging indienen 🙂

Ja ik weet dat je dat niet kunt kiezen en dat het automatisch gaat. Maar het volgt de keus die je de eerste keer maakt. Ik denk dus dat het de keus zal zijn die jullie maken tussen een van jullie namen. Ik denk (op basis van gevoel, maar met een juridische achtergrond 😉) dat die naam, de naam bij aangifte, leidend zal zijn voor een volgend kindje en niet een eventueel gewijzigde naam. Maar ik zou dat zeker goed uitzoeken/navragen als ik jou was. Zoals ik in mijn eerdere post al zei denk ik dat de naamswijziging echt enkel persoonlijk effect heeft.

Uiteraard is het jullie keus. Maar omdat het zo verweven is met zijn achtergrond zou ik me kunnen voorstellen dat je het bespreekt. Maar geen must natuurlijk.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Flamingooo bedankt voor je reactie 🙂

Mocht het zijn dat achternaam van kind gewijzigd wordt, dan krijgt ieder volgend kind automatisch ook die achternaam (dat maakt in ons geval niet uit trouwens, daar het bij deze blijft). Dit vanwege de uniformiteit binnen de familie.

Dat is mij zo uitgelegd toen ik informatie ben gaan vragen bij de gemeente, ik hoop dat ik mag aannemen dat zij weten hoe het zit 🙂

Ik ben vooral op zoek naar iemand die ervaring heeft met het inderdaad aanvragen van die naamswijziging, benieuwd hoe het verlopen is en of het een vreselijk gedoe was 🙂

• [verwijderd]

En als jullie eerst een Spaans paspoort aanvragen voor het kindje en dan pas een Nederlands paspoort? Zo kunnen jullie laten zien hoe z’n naam hoort..? Ik heb geen idee of het tenchisch gezien mogelijk is maar wellicht een optie om uit te zoeken?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] hij wordt in Nederland geboren dus dan moet hij hier volgens de Nederlandse wet aangegeven worden. En krijgt hij volgens de Nederlandse wet zijn achternaam 🙂

de enige manier om de naam op Spaanse manier te krijgen is door achteraf de naamswijziging aan te vragen bij justitie zoals ik al in het eerste bericht aan geef (of naar Spaanse te gaan om daar te bevallen maar dat zie ik dus echt totaal niet zitten ;-) )

als we een Spaans paspoort aanvragen zou daar wel de Spaanse manier in staan, maar dat verandert voor de Nederlandse wet niets (pas als justitie die naamswijziging officieel goedkeurt)

Wat jammer dat jullie niet ook voor een dubbele achternaam (dus met jouw naam erbij) kunnen kiezen. Day kan in Belgie wel en dan ben je er meteen vanaf.

Is het niet mogelijk om de middelste achternaam van je man als 'tweede naam' te zien? Dus laten wijzigen op zijn paspoort, etc?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Nescio hoe bedoel je? Dat we een officiële naamswijziging voor mijn man aanvragen? Daar schieten we toch ook niets mee op?

14 dagen later

Ik hoorde gisteren op de radio dat ze in Nederland een dubbele achternaam ook mogelijk willen gaan maken, ik weet alleen niet per wanneer dat dan zal zijn en of het ook met terugwerkende kracht kan worden aangevraagd.

• [verwijderd]

Aries ja ik zag het ook, gaan ze het in de komende maanden over hebben en mocht t zo zijn dat het doorgaat, duurt het nog een aantal jaar voordat het daadwerkelijk mogelijk is en dan alleen voor nieuwe aanvragen.

😖

• Aries hebben hierop gereageerd.
                      • [verwijderd]

Heb niet alles gelezen, maar kan je niet in Spanje bevallen?
                      Ik ken een Nederlandse jongen die in Peru is geboren, hij heeft daarom volgens de regels daar automatisch de achternaam van zijn vader én moeder. Zijn Nederlandse namen, dus klinkt best gek, Piet Jansen de Vries zeg maar 😉
                      Hij is de enige in hun gezin met een dubbele achternaam, de rest van de kinderen zijn in Nederland geboren en heten gewoon Jansen.

Is er niet zo iets mogelijk bij jullie?