Ik heb alleen de ervaring bij mijn zoon. Hij reageerde door zijn autisme niet goed op de prikkels uit zijn lijf, negeerde ze te veel. Hield dus op. Wij zijn bij uroloog terecht gekomen (met 6,5 jaar jaar, maar zijn ontwikkelingsleeftijd was een stukje jonger. We waren net na 5e verjaardag begonnen met zindelijkheid, wat moeizaam ging, maar na zijn 6e verjaardag ging het steeds slechter en werd broekplassen steeds groter probleem).
Deze heeft ons uitgelegd dat je ontlasting behoorlijk lang kunt ophouden zonder dat dit tot problemen leidt, maar als je de blaas langdurig 'negeert' dan gaat deze zijn 'eigen plan' trekken. Dan gaan de spieren in de blaas samentrekken zonder echte waarschuwing en wordt overactief, wat dan resulteert tot 'vol' broekplassen (niet een druppeltje dus, maar de volle lading). De oplossing was laxeren zodanig dat kind net geen echte diarree heeft, want de prikkel om te poepen is intenser dan die van de blaas. Hierdoor kon mijn zoon het niet meer ophouden en werd hij gedwongen om regelmatig naar de WC te gaan als het 'signaaltje' kwam. Hij leerde zo luisteren naar zijn lijf. Resetten van de computer noemde uroloog dat. Als hij eenmaal adequaat zou reageren op poepdrang, dan zou het plassen/de blaas vanzelf mee gaan, omdat dit dezelfde spieren zijn. Ik moest er in begin een beetje mee lachen, flink laxeren als oplossing voor zijn plasproblemen, maar het heeft echt gewerkt (al moet je er wel tijd voor uittrekken, bij start gaat eerst slechter en dan trekt het langzaam bij, toch zeker rekenen op een jaar). Hij heeft 1,5 jaar laxeermiddelen gebruikt.
Mijn jongste dochter heeft ook de neiging om te laat naar WC te gaan, omdat ze gewoon te druk is met andere dingen. Heeft een pittig karakter, sterke behoefte aan 'zelf bepalen'. Ze heeft ook last van obstipatie (om diezelfde reden?). Ze is zindelijk vanaf 3 jaar, maar heeft nog steeds wel eens ongelukjes omdat ze simpelweg te laat is. Meestal aan het einde van de dag. Het neemt wel nog steeds gestaag af en gebeurt eigenlijk alleen nog maar thuis, dus ik ga er vanuit dat ze er wel overheen groeit.
Veel succes, het is een lastig probleem!