- Groot kind van bijna 7 jaar met verstandelijke beperking en autisme.
- Ziet geen gevaar en kan dus zo de weg op rennen of in het water springen.
- Vindt andere kinderen wel leuk, maar raakt in mensenmassa's zijn moeder kwijt en andersom, want hij zet het snel op een rennen.
- Hij moet zelf meegebracht eten kunnen nuttigen.
- Er moet een mogelijkheid zijn om te verschonen, liefs een gehandicaptentoilet. Als het buiten is kan ik er wel op anticiperen dat ik plastic meeneem, zodat ik hem op een beschutte plek kan verschonen.
- Er moet niet van hem verwacht worden dat hij stil is, hij kan namelijk niet stil zijn.
- Hij moet niet gedwongen stilzitten of stilstaan, dat kan hij ook niet.
- Hij moet de omgeving aan kunnen raken. Ik kan hem maar heel beperkt duidelijk maken dat hij van bepaalde dingen af moet blijven, bijvoorbeeld in een museum.
Ik zou graag iets anders met hem gaan doen dan naar de gebruikelijke kinderboerderij/buitenspeeltuin/krijspaleis. Die hebben we hier ook hele mooie waar we heel vaak naartoe gaan, dus daarvoor hoef ik de stad niet uit.
Zijn fascinaties:
- Dingen die draaien en regelmatig bewegen, zoals: wielen, hoepels, molens, jaknikkers;
- Hoogteverschillen;
- Verschillen in ruimte, dus bijvoorbeeld door een donkere kamer naar een lichte kamer kunnen lopen, een smal gangetje, een grote zaal etc.;
- Door poortjes heen lopen;
- Aquaria;
- Lichtspel;
- Kunnen springen/wiegen/schommelen/glijden;
- Iets kunnen bedienen met een knop.
We kunnen niet gaan zwemmen en ik heb zelf een probleem met dierentuinen, dus dat doe ik ook liever niet.
Het hoeft dus niet een standaard kinderuitstapje te zijn. Voor hem is een leuke activiteit bijvoorbeeld ook naar een groot plein gaan waar hoogteverschillen zijn en geen verkeer langskomt zodat hij vrij kan rennen. Of een gebouw met allemaal gangetjes die uitkomen op een hal. Of een machinekamer waar hij nergens zijn hand tussen de raderen kan steken.
Voor mezelf is het fijn als hij niet te ver kan rennen, want ik moet er uiteraard constant achteraan en ik ben vrij snel moe.
Het is echt lastig om iets leuk te bedenken om te gaan doen vandaag, zeker omdat alles nat is en het elk moment weer kan gaan regenen. Maar misschien heeft iemand van jullie wel een gouden idee π