Onze jongste blijkt ook dyslexie te hebben en een van de tips is om samenleesboeken samen te gaan lezen. Leuk idee als kado op 5-12 dacht ik zo. Gisteren een paar boekenwinkels in geweest maar daar kenden ze het niet eens 😏. Online een paar gevonden bij Bol, maar ik denk ik vraag het hier ook nog eens.
Het is voor een jongen van 9 jaar en moet wel een beetje spannend zijn.

• [verwijderd]

Bloem Bij ons in de bibliotheek hebben ze wel samenleesboeken. Het wordt zelfs actief aan ouders aangeraden om op die manier samen met je kind te lezen. Dus misschien daar eens vragen.

Samenleesboeken met twee avi-niveaus:
    https://www.delubas.nl/leesseries/samenleesboeken/
    Bij deze boeken heb je echt makkelijkere delen en moeilijkere delen. Ik vind dit vooral voor beginnende lezers leuk, omdat bij de lagere avi-niveaus het schrijven van een echt leuk verhaal gewoon lastig is doordat je maar een beperkt aantal woorden kunt gebruiken (kortere woorden, zoveel mogelijk klankzuiver). Houdt er rekening mee dat deze boeken dus ook voor deze doelgroep geschreven zijn: als het laagste AVI-niveau in groep 3 of 4 ligt, is het verhaal dus ook geschreven met kinderen van die leeftijd in gedachten. Doordat er in de moeilijkere delen meer keuze is uit de woorden die gebruikt kunnen worden, zijn deze verhalen vaak wel leuker dan de ‘normale’ verhalen die geschreven worden voor groep 3 en 4. Maar het wordt dus zo spannend als een boek dat echt voor de bovenbouw geschreven is.
    Gezien de leeftijd van je zoon, zou ik vooral even naar serie 5 kijken. Qua leeftijd / verhaal zullen die boeken het beste passen, denk ik. Je kunt zelf even kijken of de technisch leesniveaus ook bij hem passen.

zoeklicht dyslexie
    https://www.zwijsen.nl/kinderboeken/zoeken?f%5B%5D=field_series:7&gclid=EAIaIQobChMI1PKs_cCq5QIVzOR3Ch0LmwHUEAAYASAAEgKHHvD_BwE
    Dit zijn niet speciaal samenleesboeken, maar wat let je om deze boeken samen te lezen (om de beurt een zin, alinea, bladzijde) Deze boeken zijn makkelijk geschreven voor een hogere leeftijd. Dus bijvoorbeeld avi M5 tekst maar een verhaallijn die past bij leerlingen van groep 7 of 8. Deze boeken worden dus wel spannender dan je bij het avi-niveau zou verwachten. Maar ook hier geldt dat boeken met de laagste avi-niveaus beperkt blijven in de woorden die ze kunnen gebruiken.

toneellezen
    https://www.zwijsen.nl/series/toneellezen
    Deze boeken zijn bij ons op school populair bij de kinderen die extra leesbegeleiding krijgen. Ze zijn echt bedoeld om samen, hardop te lezen. Het zijn echt toneelscripts. In principe komen avi-niveau en leeftijd redelijk overeen (dus de boeken voor lagere avi-niveaus zijn minder spannend dan voor de hogere niveaus). Er zit wel redelijk wat humor in verwerkt, waardoor de lagere niveaus vaak toch ook voor de oudere kinderen nog best leuk zijn. En belangrijk: het daagt echt uit om met een goede intonatie te lezen, wat het leesplezier ook verhoogt.

Wij hebben op school ontzettend veel boeken uit bovenstaande series en deze worden veel gebruikt. Misschien voor de zekerheid even navragen aan je zoon of op school zelf of ze deze boeken ook hebben. Het zou jammer zijn als hij straks hetzelfde boek meerdere keren moet lezen. Mochten ze deze boeken niet hebben, dan vind ik het wel aanraders. Zowel voor jullie zelf als voor de school!

Verder heeft onze bibliotheek op de kinderafdleing een behoorlijk grote selectie met boeken speciaal geschreven voor zwakkere lezers. Dus net als bij zoeklicht dyslexie, alleen dan ook van andere uitgeverijen. Dit zijn dus boeken waarbij het technisch leesniveau (AVI) lager ligt dan de leeftijd die past bij het verhaal. Ik zou zeker eens kijken of dat bij jullie bieb ook zo is. Sowieso om er te lenen, maar als je zoon daar een schrijver ontdekt die hij leuk vindt, kun je daar vast ook inspiratie vinden voor boeken om zelf eens aan te schaffen.

Onze oudste is niet dyslectisch, maar leest (technisch) wel heel zwak. We hebben het een poosje laten liggen, maar zijn nu op advies van de logopediste toch weer begonnen met samen lezen. Toen we dat in groep 3 en 4 deden, was ik vaak erg op zoek naar boeken met het juiste avi niveau. Nu let ik minder op de aanduiding in de boeken zelf. Er zijn namelijk zoveel leuke boeken waarvan het avi niveau helemaal niet bepaald is. Dan zou je die boeken dus laten liggen. Terwijl, in alle eerlijkheid, de boeken die niet geschreven zijn met een bepaald avi-niveau als ‘doel’, vaak leuker zijn. En samen lezen kan natuurlijk met elk boek. Het scheelt misschien wel dat is met een baan als juf misschien wat meer zicht heb op leesniveau dan de gemiddelde moeder. Aan de andere kant denk ik; door samen met je kind te lezen krijg je vanzelf in beeld welke teksten geschikt zijn. Let op lettergrootte, lengte van de zinnen, maximaal aantal lettergrepen bij de meeste woorden, zitten er veel ‘lastige’ categorieën in, zoals woorden met c, -isch en leenwoorden e.d.
    Als je samen leest, is af en toe een lastig woord niet erg. Die kun je, als dat nodig is, gewoon even voorzeggen. Te veel van dat soort lastige woorden is niet fijn: als je om de zin iets moet voorzeggen, werkt dat ook niet mee voor leesplezier en succesgevoel bij je kind. Boeken met veel heel lange zinnen met bijzinnen, zoals ik vaak gebruik 😉, zijn vaak lastig om te lezen. Dus liever een boek met kortere zinnen en af en toe een lastig woord, dan boeken met alleen maar makkelijker woorden maar veel heel lange zinnen.

Naast de boeken die we samen lezen, lees ik ook nog voor. Daarvoor pak ik wel boeken met een hoger niveau. Nu bijvoorbeeld deel 1 van Harry Potter. En ik denk dat we na een paar delen HP gaan beginnen aan de Grijze Jager, ik verwacht dat onze zoon die ook leuk vindt. Maar dat zijn boeken die hij, technisch gezien, zelf echt niet gelezen krijgt. Terwijl hij echt smult van het verhaal! Dus gewoon voor een stuk ‘leesbeleving / leesplezier’ EN omdat ik we allebei gewoon erg genieten van het voorlezen, doe ik dat ook nog. Eerst 10-15 minuten samen lezen, daarna nog een kwartier voorlezen op een hoger niveau.

tupp Let op lettergrootte, lengte van de zinnen, maximaal aantal lettergrepen bij de meeste woorden, zitten er veel ‘lastige’ categorieën in, zoals woorden met c, -isch en leenwoorden e.d.
      Als je samen leest, is af en toe een lastig woord niet erg. Die kun je, als dat nodig is, gewoon even voorzeggen. Te veel van dat soort lastige woorden is niet fijn: als je om de zin iets moet voorzeggen, werkt dat ook niet mee voor leesplezier en succesgevoel bij je kind.

Tijdens de kinderboekenweek lagen bij onze bibliotheek boekenleggers met tips voor het kiezen van een boek en 1 tip was het lezen van de eerste blz en kijken of er minder dan 5 moeilijke woorden staan. Als er meer dan 5 staan dan is het boek te moeilijk. Vond ik (als niet juf) een fijne tip.

• Owl hebben hierop gereageerd.
      • Bloem vindt dit leuk

Jessie80 Dat verschilt wel een beetje per kind; hier test de bieb-juf het ook zo, maar let daarbij ook op de reactie van het kind. Het ene kind vindt 2 moeilijke woorden al genoeg reden om het boek niet meer leuk te vinden, het andere kind is apetrots als het 8 moeilijke woorden toch heeft kunnen lezen, uit de context heeft kunnen begrijpen en vindt dat juist heel leuk. Bij mijn dochter is het bv een straf als een boek ‘niet mag’ vanwege een paar moeilijke woorden.

Ik vind het als algemene richtlijn prima. Maar dat is dan als het kind zelf een boek uitzoekt. (Wat natuurlijk sowieso het beste werkt, ook vanwege de inhoud.)
        Maar als je voor een cadeautje zelf een boek uitkiest, dus zonder kind erbij, is het ook fijn om zelf een idee te hebben. Of, bij onwillige lezers, om een voorselectie van een paar boeken te maken waar je kind uiteindelijk zelf uit kiest.

Dank voor alle tips. Heel fijn!
        Hier is maar een kleine bieb. Ik heb nu online bij de bieb wat samenleesboeken gereserveerd en die kan ik dan hier bij de bieb ophalen. Ben benieuwd.