Wij hebben op school ontzettend veel boeken uit bovenstaande series en deze worden veel gebruikt. Misschien voor de zekerheid even navragen aan je zoon of op school zelf of ze deze boeken ook hebben. Het zou jammer zijn als hij straks hetzelfde boek meerdere keren moet lezen. Mochten ze deze boeken niet hebben, dan vind ik het wel aanraders. Zowel voor jullie zelf als voor de school!
Verder heeft onze bibliotheek op de kinderafdleing een behoorlijk grote selectie met boeken speciaal geschreven voor zwakkere lezers. Dus net als bij zoeklicht dyslexie, alleen dan ook van andere uitgeverijen. Dit zijn dus boeken waarbij het technisch leesniveau (AVI) lager ligt dan de leeftijd die past bij het verhaal. Ik zou zeker eens kijken of dat bij jullie bieb ook zo is. Sowieso om er te lenen, maar als je zoon daar een schrijver ontdekt die hij leuk vindt, kun je daar vast ook inspiratie vinden voor boeken om zelf eens aan te schaffen.
Onze oudste is niet dyslectisch, maar leest (technisch) wel heel zwak. We hebben het een poosje laten liggen, maar zijn nu op advies van de logopediste toch weer begonnen met samen lezen. Toen we dat in groep 3 en 4 deden, was ik vaak erg op zoek naar boeken met het juiste avi niveau. Nu let ik minder op de aanduiding in de boeken zelf. Er zijn namelijk zoveel leuke boeken waarvan het avi niveau helemaal niet bepaald is. Dan zou je die boeken dus laten liggen. Terwijl, in alle eerlijkheid, de boeken die niet geschreven zijn met een bepaald avi-niveau als ‘doel’, vaak leuker zijn. En samen lezen kan natuurlijk met elk boek. Het scheelt misschien wel dat is met een baan als juf misschien wat meer zicht heb op leesniveau dan de gemiddelde moeder. Aan de andere kant denk ik; door samen met je kind te lezen krijg je vanzelf in beeld welke teksten geschikt zijn. Let op lettergrootte, lengte van de zinnen, maximaal aantal lettergrepen bij de meeste woorden, zitten er veel ‘lastige’ categorieën in, zoals woorden met c, -isch en leenwoorden e.d.
Als je samen leest, is af en toe een lastig woord niet erg. Die kun je, als dat nodig is, gewoon even voorzeggen. Te veel van dat soort lastige woorden is niet fijn: als je om de zin iets moet voorzeggen, werkt dat ook niet mee voor leesplezier en succesgevoel bij je kind. Boeken met veel heel lange zinnen met bijzinnen, zoals ik vaak gebruik 😉, zijn vaak lastig om te lezen. Dus liever een boek met kortere zinnen en af en toe een lastig woord, dan boeken met alleen maar makkelijker woorden maar veel heel lange zinnen.
Naast de boeken die we samen lezen, lees ik ook nog voor. Daarvoor pak ik wel boeken met een hoger niveau. Nu bijvoorbeeld deel 1 van Harry Potter. En ik denk dat we na een paar delen HP gaan beginnen aan de Grijze Jager, ik verwacht dat onze zoon die ook leuk vindt. Maar dat zijn boeken die hij, technisch gezien, zelf echt niet gelezen krijgt. Terwijl hij echt smult van het verhaal! Dus gewoon voor een stuk ‘leesbeleving / leesplezier’ EN omdat ik we allebei gewoon erg genieten van het voorlezen, doe ik dat ook nog. Eerst 10-15 minuten samen lezen, daarna nog een kwartier voorlezen op een hoger niveau.