• [verwijderd]

We hebben nu 3 kinderen van bijna 5, 3 en 1. En we twijfelen over een 4e kindje.
Ik wil het steeds liever maar ik zie ook heel veel beren op de weg. Zie enorm op tegen de misselijkheid en het overgeven wat ik elke zwangerschap heb gehad, de rugklachten waardoor dingen niet meer kunnen, de hormonen en de bevalling.
We wonen niet groot, maar uitbouwen staat op de planning voor over een jaar of 2. Financieel gaan we er als het goed is alleen maar op vooruit, maar toch hè.
Lastig, lastig.

Wie heeft er vier kindjes en hoe gaat dat?
Bedankt alvast!

Ik heb er 4 (9, 8, 5, 2). Weet niet wat ik erover moet zeggen. Heb je specifieke vragen?

• [verwijderd]

Toch6 , hoe hebben jullie de beslissing genomen voor een 4e kindje?
    En slapen jullie kinderen samen of hebben ze allemaal een eigen kamer?

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] hoe hebben jullie de beslissing genomen voor een 4e kindje?

Niet. Hij is het gevolg van weekend geen condooms hebben + misrekening in mn cyclus 🤭 abortus is geen optie voor ons.
      Ik had me er al min of meer bij neergelegd dat het bij 3 zou blijven omdat man er 2 wilde, 3 was compromis. (Hij is op alle 4 even gek nu hoor)

[verwijderd] En slapen jullie kinderen samen of hebben ze allemaal een eigen kamer?

De meiden (8 en 5) slapen samen, jongens (9 en 2) apart. Aan boord slaapt de jongste nog bij ons omdat hij anders bij de oudsts moet slapen en we dat zo lang mogelijk willen uitstellen. De oudste heeft een plek nodig om zich terug te trekken en savonds moet hij nog kunnen rommelen op zn kamer om rust in zijn hoofd te krijgen

Edit: als het nodig is kunnen we thuis van de speelkamer (beneden) nog slaapkamer maken zodat ze alle 4 apart kunnen maar voorlopig lijkt dat niet nodig te zijn. Aan boord is een extra kamer niet echt mogelijk

Wij hebben er ook vier. Hoewel de jongste niet gepland was ( man wilde nog wel heel graag maar ik echt niet), voel ik me zó intens gelukkig en compleet nu zij er is.
        Wij hebben er ook een hele verbouwing opzitten, zodat ze allemaal een eigen slaapkamer hebben. Heel fijn dat dit mogelijk was.
        Er is vooral rust in huis, gek genoeg. Dit heeft zo moeten zijn, en ben enorm dankbaar voor ons cadeautje. ❤️
        Als ik dit van te voren had geweten, dan had ik niet de eerste 23 weken depressief op de bank gelegen😬😂

• [verwijderd]

Toch6 ,

Dankjewel! Bijzonder dat jullie dan toch een vierde kindje hebben gekregen 😊

Ik moet zeggen dat ik het anticonceptie verhaal ook wel lastig vind ivm het geloof. Nu zorgen we er min of meer voor dat ik niet zwanger raak. En is dat de bedoeling?!

Fijn dat jullie nog een kamer over hebben. Hier slapen de jongens nu al bij elkaar. Een eventuele baby kan het eerste half jaar bij ons en daarna bij dochter. Maar dat is wel krap.
          Maar als het lukt om over 2 jaar te verbouwen geeft dat niet, maar wat als dat toch niet gaat lukken.

• [verwijderd]

Diazz wat fijn zeg! Heerlijk

[verwijderd] ja, zeker omdat nu blijkt dat ik pcos heb en je normaal gezien meer moeite hebt met zwanger worden 🤷‍♀️ en dan 1 weekend geen maatregelen nemen...

[verwijderd] Ik moet zeggen dat ik het anticonceptie verhaal ook wel lastig vind ivm het geloof. Nu zorgen we er min of meer voor dat ik niet zwanger raak. En is dat de bedoeling?!

Daar zitten/zaten wij ook wel mee. Maar je moet ook je verstand blijven gebruiken. Als je het psychisch of lichamelijk niet aan kan om meer kinderen te krijgen is het (in mijn ogen) beter om te stoppen of er een gat tussen te laten vallen. Welke keus natuurlijk afhankelijk van de oorzaak 😉 Ik vind niet dat je kan zeggen "kinderen zijn een zegen dus je mag niks gebruiken om te voorkomen". Want wat krijg je dan als (1 van) beide echt niet meer wil? Dan wordt er lichamelijk afstand genomen en ik denk niet dat dat goed is voor de relatie.

In materieel opzicht vind ik het lastiger waar voor mij de grens ligt

Wij hebben er ook 4 (8, 5, 2 en 7 maand).
              Jongste was ook niet gepland maar we zijn zo blij met dat kleine ventje. Wat betreft samen slapen. Momenteel slaapt de jongste nog bij ons en hebben de 3 oudsten allemaal een eigen kamer.
              Uiteindelijk zullen wij een keuze moeten maken: of samen laten slapen of verbouwen.

Wat betreft de zwangerschap: ik heb 4 keer HG gehad en 3 keer bekkeninstabiliteit en vandaar dat die 4e voor ons ook niet op de planning stond omdat ik echt niet nog eens die misselijkheid en pijn wou doorstaan + dat ik bang was hoe ik er uit zou komen. Uiteindelijk ben ik er beter uitgekomen dan verwacht. Het is wel 9 maanden afzien geweest qua misselijkheid en ik moest mijzelf voor ogen houden dat dit ook weer overgaat. Na de bevalling ben ik keihard aan de slag gegaan met mijn bekken door middel van fysio en thuis trainen. Dit heeft echt enorm geholpen!

• [verwijderd]

Toch6 , ik denk dat we er wel een beetje hetzelfde over denken. Ik heb na de jongste ook gezegd dat ik eerst goed wilde herstellen en mezelf worden voor we over een volgende gingen denken. 3 zwangerschappen kort op elkaar is best een aanslag op je lichaam

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

RAppel , Dankjewel voor je antwoord! Niemand hier die dus bewust voor nr 4 heeft gekozen haha.
                Heftig hoor HG zwangerschappen. Zo erg is het bij mij gelukkig niet. Hing wel gerust 5 tot 10 keer per dag boven de wc maar hield nog wel wat binnen. Maar moet zeggen dat ik daar wel enorm tegenop zie.
                Ik heb toch nog 3 kinderen rondlopen en de oudste moet gewoon op tijd op school zijn.
                Man werkt veel dus daar heb ik, wat dat betreft niet zoveel aan.

Denk dat we er gewoon nog even over denken en dan een keer de knoop doorhakken.
                We gaan het zien

Wij hebben sinds kort een ‘nakomertje’, nummer 4. Jaren gewikt en gewogen, maar nooit er bewust voor gegaan. En toen opeens zwanger. Was wel even een schok, de jongste was inmiddels 6. Maar we genieten nu volop en het is een stuk rustiger dan bij de oudste 3 (ik had er 3 onder de 4).

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Ik moet zeggen dat ik het anticonceptie verhaal ook wel lastig vind ivm het geloof. Nu zorgen we er min of meer voor dat ik niet zwanger raak. En is dat de bedoeling?!

Ik kan je geen tips geven over een vierde kindje, maar wil hier toch even op reageren. Zoals je misschien weet ben ik ook christen. Het idee dat je geen ac zou mogen gebruiken vind ik echter altijd zo belachelijk! Ik had het hier een keer over in een christelijke groep, waar ook veel mensen vonden dat ac niet mag, omdat "kinderen een zegen zijn die God geeft." Er was toen een vrouw die zei: "ik was nummer 9 in een rij van 11, bij ouders die het allemaal totaal niet aankonden. Dan piep je wel anders!" 😥

De kinderen die we al hebben, zijn aan ons toevertrouwd door God, om er goed voor te zorgen. Bij het maken van keuzes moeten we m.i. eerst onze verantwoordelijkheid nemen m.b.t. het welzijn van de kinderen die we al levend rond hebben lopen. Als jullie graag een vierde kindje willen moet je daar vooral voor kiezen en ervoor gaan hoor, maar voel je alsjeblieft niet schuldig of bezwaard om ervoor te kiezen om het bij drie kinderen te houden en ac te gebruiken.

[verwijderd] Hierop inhakend: ik heb ook vaak het argument "gaat heen en vermenigvuldigt u" gehoord in de christelijke kringen.
                    Ik snap echt niet hoe mensen die uitspraak nu nog zó letterlijk kunnen opvatten. Ja, 2000 jaar geleden was de aarde leeg, logisch dat men zich moest voortplanten en de aarde vullen met meer mensenkinderen.

Maar nu? Ik vind het echt niet oké als mensen nu blind hier op doorgaan. De aarde is al zo vol, het milieu en de voedselvoorziening kan het echt niet aan als elk gezin 10 kinderen krijgt. Dat is gewoon niet meer haalbaar tegenwoordig en naar mijns inziens ook niet verantwoordelijk naar de aarde toe.
                    Dus wat dat betreft vind ik het echt niet erg als christenen na een 3e kindje bijvoorbeeld beginnen met anticonceptie, in plaats van maar door te gaan "omdat het moet".
                    (Een echte wens voor een volgend kindje daar buiten gelaten natuurlijk)

• [verwijderd]

[verwijderd] , Dankjewel voor je visie! Ben het wel met je eens geloof ik.
                      Maar toch voelt het wel eens alsof we wat fout doen ofzo, omdat we allebei met dat idee zijn opgevoed.

Overigens gebruiken we nu ook anticonceptie. En dat blijven we doen tot we een beslissing hebben genomen.

• [verwijderd]

[verwijderd] Maar toch voelt het wel eens alsof we wat fout doen ofzo, omdat we allebei met dat idee zijn opgevoed.

Snap ik, is heel herkenbaar. Dat heb ik ook vaak, zij het met andere dingen. Ik ben ook nog steeds bezig me los te maken van de dogma's van mijn jeugd, waarbij ik aan het zoeken ben welke dingen ik wil behouden en welke niet (wil niet het kind met het badwater weggooien). Ik kom er echter steeds meer achter dat Jezus' offer betekent dat wij wèrkelijk vrij mogen zijn! Het draait niet om een krampachtig "goed" geleefd leven, maar om de relatie met God vanuit genade! En dat geeft werkelijke vrijheid en ruimte! ❤

Blue gaat heen en vermenigvuldigt u

Ik geloof ook in God, ik ben denk ik alleen vrij makkelijk met de 'regeltjes'. Ik vind deze dus ook heel makkelijk, als je 1 kind krijgt heb je je ook al vermenigvuldigt. En als er geen ac gebruikt mocht worden was de mens niet zo slim gemaakt. In de tijd van de bijbel waren er toch ook genoeg gezinnen die 'maar' 2 of 3 kinderen hadden, tenminste, er zijn genoeg verhalen waar je iig niet leest over kind 4,5,6,7 of 8. En als je de bijbel zo graag letterlijk wil nemen, waar staat dan het minimale aantal kinderen wat je zou moeten krijgen?

• Toch6 hebben hierop gereageerd.
                          25 dagen later

Cactusje ik heb hier nog over nagedacht. Zal dat voortkomen uit dat ze er in die tijd vanuit gingen dat geen kinderen een vloek was, dat je iets verschrikkelijks gedaan moest hebben? En en kind krijgen een zegen dus hoe meer kinderen hoe beter je was?

Toch6
                            Hmm.. ja dat zou zomaar kunnen. Toen dachten ze natuurlijk heel anders over dingen dan nu.