Kinderartsen: euthanasie moet ook mogelijk worden voor jonge kinderen - https://nos.nl/l/2303766
Wat vinden jullie hiervan? Wat roept het bij jullie op?
Ik moet zeggen dat ik niet begrijp dat euthnasie verboden is, maar laten versterven blijkbaar wèl mag. Als ik mijn dochter van 7 geen eten en drinken meer geef, wordt dat gezien als nalatigheid en mishandeling en wordt er (terecht!) ingegrepen. Hoe kan het dat het laten versterven van deze kinderen juridisch wèl mogelijk is? Of ìs het juridisch überhaupt niet omschreven / expliciet verboden en daarom de enige manier om te zorgen dat het kind sterft? (Ik kan hier zo snel geen informatie over vinden.)
Als laten versterven wèl juridisch is ingekaderd, is het belachelijk en onethisch dat we het juridisch mogelijk maken dat het leven van een ernstig ziek kind wordt beëindigd, maar dat dan niet op de meest snelle, humane manier zonder onnodig extra lijden regelen. Als het níet juridisch is ingekaderd, dan vind ik niet kunnen dat dit wordt toegestaan/gedoogd. Want zoals het nu wordt toegepast, komt er geen verplichte tweede arts, ethische commisie, melding van een onnatuurlijke dood of toetsingscommissie aan te pas (zoals bij euthanasie verplicht wegens zorgvuldigheid). Nu geloof ik niet dat ouders en artsen bij jonge kinderen snel onterecht voor laten versterven zullen kiezen, maar desalniettemin kan dat toch ook niet de bedoeling zijn?