Bob_Ross ik ken ze uiteraard verder niet, maar een hartinfarct is natuurlijk wel van een orde dan een paracetamol, het gebruik van deo of zonnebrand. Dit is niet per direct levensbedreigend en iets wat acuut levensbedreigend is doet iets raars in je hoofd.
Ik vind het altijd een gevoelig punt, want ik heb ook mensen in mijn omgeving die blijven beweren dat ik gewoon eigenwijs was, want ik ging bijna nooit naar een dokter, nam ook nooit een paracetamol, nam liever geen antibiotica enz. Alsof dat bewijs is voor het feit dat ik het niet nodig vond om 112 te bellen bij een herseninfarct?
Mensen kunnen het zich gewoon niet voorstellen, ik ook niet, maar toch gebeurde het en ik ken er veel meer (vooral degene die niet direct kapot gaan van de pijn of maar kort heftige pijn hebben gehad). Ik geloof daarom niet dat mensen bij een mogelijk hart- of herseninfarct er zeer bewust voor kiezen om geen medische hulp te zoeken. Je hersenen maken je wijs dat het allemaal heus wel mee valt. Ik wist het wel, maar ik geloofde het gewoon niet. Dat is namelijk ook wat je heel graag wil geloven en eigenlijk is het op dat moment zelfs fijn. Ik zei vanmiddag nog dat ik die ontkenning zelfs miste en het af en toe heel graag weer terug zou willen 😬 (het eerste half jaar zat ik heel veel in de ontkenning en was toen een stuk happier dan nu).
Ik ben hierin niet uniek en het komst best vaak voor. Alleen niet iedereen kan dit goed verwoorden of je wordt gewoon niet gelooft, omdat mensen het zich niet kunnen voorstellen of het (onbewust) een eng idee vinden dat hen dit ook kan overkomen.