Wat je wel hardop gezegd hebt.
Hopsatee
Een oud-collega van mij ging samen wonen met haar vriend en ergerde zich nogal aan zijn vieze was overal. Hij zei gewoon echt dat hij ervan uitging dat het vanzelf wel in de wasmand kwam, dat was thuis namelijk ook. De gedachte dat zijn moeder dat achter zijn kont opruimde kwam gewoon niet in hem op.
De relatie heeft geen stand gehouden.
De vriendin van m'n vader deed al zijn was nog voor ze samenwoonden
Een kennis van mij haar, nu ex, man kon en deed dus echt helemaal niks. Opgegroeid met alleen zussen waar het normaal was dat de vrouwen alles deden. Zij werkte naast het huishouden en kinderen ook nog eens fulltime, ze deed echt alles. Kon wel kotsen van die vent, kreeg ook altijd de kriebels van hem. Zelf was hij ook nog eens vreselijk lui, altijd wel een reden om niet te hoeven werken.
Femkes toen ik ging samenwonen met een ex, vroeg zn moeder aan mij: nu ga jij zeker zn lunch elke dag klaar maken voor op zn werk? Nou nee dus. Zei ze dat ie elke dag op weg naar zn werk, maar even langs moest rijden bij dr, zodat ie zn lunch had. Dat had ie gelukkig geweigerd. Ze noemde dr kinderen ook dr bloedjes. Echt yuk.
Overigens heeft man liever niet dat ik dat doe gezien mijn humeur rond die tijdstippen
Liekje81 nu ga jij zeker zn lunch elke dag klaar maken voor op zn werk?
Hier maak ik granola. Verder kan ie een brood uit de vriezer pakken en beleg uit de koelkast
Ik ken de overtreffende trap van jullie allemaal
Mijn oom ging uit huis toen hij 40 was. Mijn oma/zijn moeder (inmiddels 78) gaat dagelijks bij hem langs om te poetsen, bed opmaken, boodschappen brengen, aardappels groente en vlees bereiden.
Niemand die hem kent zou raar opkijken als hij een diagnose autisme zou krijgen. Dat zal ook zeker meespelen in hoe deze routine is ontstaan/bestaat.
Toch raar, ik ken het dus niet andersom. Dat een vrouw op haar 35e uit huis gaat en moeders nog langs komt. Maar dus wel veel mannen.
Hopsatee mijn moeder wel. Maar dat is mantelzorg. Hoewel ze strijken ook al deed voordat het fysiek zo slecht ging, vindt ze ontspannend
Ik ken ook een stel waarbij schoonmoeder komt opruimen en schoonmaken terwijl ze werkloos was..
Op zich snap ik sommige dingen ook wel, zeker koken. Ik kookte bv ook regelmatig wat extra zodat de beste vriend van m'n ex mee kon eten of ik gaf het hem mee om te geven. Een pastasaus is net zo makkelijk voor wat meer man gemaakt, en koken voor 1 doen veel mensen niet.. En zorgen kan ook fijn zijn, maar je moet wel waken dat het niet ongezond wordt.
Pimpelmeesje Ja de voorbeelden die ik ken zijn echt geen mantelzorg of meer helpen. Mijn ouders doen ook wel eens de spullen van de jongens wassen en we eten daar wel eens mee. In dit geval zijn het echt mannen die de boel de boel laten zeg maar. Mijn man kon wel al veel omdat hij alleen bij zβn moeder woonde. Alleen snapte hij niets van een huishouden voeren. Dus dat je vaste lasten hebt enzo. Dat heb ik hem wel βgeleerdβ
Ik denk dat elkaar helpen altijd goed is. Maar inderdaad je moet waken dat het niet te ver gaat.
Hopsatee dan kom je op het verschil tussen 'zorg' en 'afhankelijk'. Een keer iets doen voor een ander? Of iets doen omdat je er tijd voor /zin in hebt? Of omdat de ander (tijdelijk of langdurig) uit de running is? Prima.
Iets doen omdat de ander zegt 'kan ik niet /wil ik niet /heb ik nog nooit gedaan/dit is makkelijker voor mij? Dan kom je wat mij betreft in een reevaluate.
- Bijgewerkt
Och mijn oom woonde op zijn 50+ nog bij zijn moeder (nee niet opnieuw maar gewoon nooit het huis uit gegaan )
Hopsatee De schoonmoeder van mijn beste vriendin is daar wel redelijk eerlijk in. Mijn vriendin heeft daar een tijdje gewoond tijdens stage en toen werden elke ochtend haar boterhammen gemaakt, zowel om mee te nemen als voor ontbijt. Zij wonen nu 2 uur rijden van zijn ouders (echt niet expres hoor ), maar ik weet dat de schoonmoeder regelmatig op de kleinkinderen past en dan ook veel werk doet in huis.
Heel eerlijk, het lijkt me soms best relaxed, maar mijn moeder wees alleen maar naar de wasmachine als ik tijdens mijn studententijd thuis kwam met was. Dus ik waste zodra het kon gewoon op kamers, dat scheelde een hoop gesleep. Ik geef haar groot gelijk trouwens hoor.
Femkes Heel eerlijk, het lijkt me soms best relaxed
Is het toch ook. En als je kind mega druk is met werk+gezin en je hebt de energie en zin om te helpen is dat toch ook prima. En als je je kinderen goed leert zelfstandig zijn is dat ook prima.
Je kind er mee weg laten komen dat hij denkt "ik ben een man dus ik hoef niks te doen" en/of helemaal niets leert over huishouden is echter echt geen goede opvoeding. En dan is het fijn als je het met een beetje humor de kop in kan drukken @Toch6
Mijn moeder is ook een echte zorger. We wonen ver van elkaar vandaan dus zien elkaar niet veel, maar als ze hier is voor een langere periode (bijvoorbeeld tijdens de vakantie) gaat ze ook alles in huis doen. Ze zijn een week op ons huis komen 'passen' toen we weg waren, toen ik thuiskwam was alles, van de garage tot boven, opgeruimd. Tot en met de inrichting van de kastjes toe ze vroeg nog of ik het niet erg vond
En mijn vader doet ook niks. Hij kan een was aanzetten en koken, maar doet dat nauwelijks. Hij doet wel alles rond administratie enzo.