[verwijderd] In ieder geval is de kwaliteit van mijn relatie niet enkel afhankelijk van ons seksleven. Intimiteit in zijn algemeenheid vind ik veel belangrijker.
Absoluut. Je kunt nog zoveel seks hebben, maar als je elkaar niks te vertellen hebt tijdens het eten zit er natuurlijk iets niet goed.
Maar het omgekeerde, als je helemaal geen seksuele aantrekkingskracht meer voelt, of je kunt niets met die aantrekkingskracht, of de behoeften van de partners liggen ver uit elkaar, kan dat zeker wel funest zijn voor een relatie. En dát stuk, heb ik het idee, wordt vaak onderschat.
Het gevoel van afwijzing dat een partner kan ervaren, eenzaamheid, het gevoel niet gezien of gewaardeerd te worden, geremdheid om het onderwerp nog aan te snijden als de ander keer op keer aangeeft geen zin meer te hebben etc. wegen niet minder zwaar dan dat de ander geen zin meer heeft. Ik hoor mensen ook regelmatig vergoeilijken dat zij keer op keer seksuele avances van hun partner afwijzen uit vermoeidheid of omdat ze het niet leuk meer vinden, maar zoiets niet aanpakken (dmv gesprekken, relatietherapie of iets anders). En dat kan er ook voor zorgen dat een relatie naar de knoppen gaat. Een somatische aandoening kan ervoor zorgen dat er minder libido is, maar ook dat is iets dat je vaak wel kunt aanpakken, als je het onderwerp maar bespreekbaar houdt.
Dus om nou te zeggen dat seks niet belangrijk is, zwaar overschat wordt of dat lekker knuffelen en praten ook voldoende is, dat klopt ook weer niet. Het lijkt me een een heel belangrijk onderdeel van een volwassen relatie.