Mijn oudste is nu 4 jaar, maar heeft dit eigenlijk altijd al, maar moet zeggen dat ik het gevoel heb dat het wel erger wordt ipv minder.
Mijn zoon heeft eigenlijk al vanaf dag 1 een behoorlijk pittig karakter. Hij heeft een hele sterke eigen wil en is hartstikke ongeduldig. Hij heeft dit niet van een vreemde, want ik ben precies hetzelfde wat dat betreft.
Hij is al vroeg de 'peuterpuberteit' ingegaan met alle buien die erbij horen. Hij lag al voordat hij 1,5 was op de grond (in de supermarkt/op straat/thuis). Daar kon ik nog prima mee omgaan en hij was er ook snel uit te halen. Maar dat lukt nu niet meer. Hij gaat ook niet meer op de grond liggen, maar als hij boos wordt gaat hij gillen, schreeuwen, met dingen gooien en soms ook mij slaan/schoppen en nog erger zijn zusje is ook de dupe van zijn acties. Dit alles mag uiteraard niet, maar op de gang zetten/time-out krijgen het lukt allemaal niet. Ook normaal tegen hem praten, boos op hem worden, rustig blijven. Niets helpt op zo'n moment. Hij kan ook echt in een seconde omslaan van blij naar boos.
Ik weet gewoon niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Ik probeer positief te blijven, maar als hij mij/zijn zusje gaat slaan, dan word ik boos en gaat hij op de gang. Waar hij vervolgens meteen weer uitloopt en zo blijven we heen en weer lopen. Ondertussen heb ik dan ook nog een dreumes die ik in de gaten moet houden. Ik krijg hem er eigenlijk nooit zelf uit, hij moet echt uitrazen op zo'n moment.
Soms zit ik echt met mijn handen in het haar, hij kan om het minste geringste exploderen. Vorige week wilde hij eerst een plak ontbijtkoek voordat hij zijn brood op had. Maar het kan ook de kleur van het bord/beker/bakje zijn. De manier waarop ik zijn brood snijd. Allemaal van die dingetjes die ik snap als je 2/3 jaar bent, maar ja hij is al 4 jaar.
Wil ik teveel? Is dit allemaal logisch? En hebben jullie misschien tips hoe ik om kan gaan met zijn boosheid? Hij gooit met van alles en ik zit niet te wachten dat hij met dingen gaat gooien die echt stuk kunnen gaan of dat hij zijn zusje echt pijn doet.
Heel soms heb ik het gevoel dat hij anders is dan 'normale' kinderen. Maar hoe anders dat weet ik niet. En met een gevoel kun je niet zoveel 😉