Als je het niet erg vindt dat het wat langer duurt, het wat meer geld kost en je het gewoon als sporten ziet, kun je prima met 4 beginnen. Maar wat veel al zeggen duurt het dan meestal wat langer. Ze hebben minder concentratievermogen, zijn motorisch nog minder ontwikkeld en zijn kleiner, dus ze kunnen gewoon fysiek minder kracht zetten.
Mijn dochter is met 4 begonnen. Ze heeft bijna 2,5 jaar over haar A gedaan. B had ze wel in drie maanden. Mijn dochter is gelukkig een heel vrolijk en opgewekt meisje, dat erg van zwemmen houdt. Ze bleef altijd met veel plezier naar zwemles gaan. Daarbij scheelt het misschien dat wij nooit naar haar gecommuniceerd hebben dat het niet goed ging, dat ze er niks van bakte en dat het wel erg lang duurde. Maar als een kind op een gegeven moment gedemotiveerd raakt, ben je echt verder van huis. Ik heb dat gezien hoor: kinderen waarbij het elke week een strijd is om ze naar de zwemles te krijgen, tot huilen aan toe. Als ik het over moest doen, zou ik om die reden misschien toch iets later pas beginnen. (Het lastige was dat mijn dochter heel graag op zwemles wìlde. Toen ze 3 werd vroeg ze al wanneer ze nou eindelijk op zwemles mocht. Ze wilde zo graag leren zwemmen en haar "piloma" halen!)