Ik zoek vooral wat ervaringen en adviezen, of herkenning, wie kan me daarmee helpen? 😉
Mijn dochters (bijna 5 en 7) zitten nu in groep 1 en 3, het is bijna zomervakantie hier - nog drie weekjes. Eigenlijk zijn er al vanaf het begin twijfels bij de school waar ze op zitten. Het team en de aandacht voor de kinderen zijn vooral de reden dat we voor deze school hebben gekozen en ruim drie jaar lang die twijfels toch telkens weer opzij konden schuiven. De kinderen hebben het er fijn, maar kennen ook niets anders natuurlijk. Nu zijn die twijfels weer gegroeid, op school zit een vrij grote groep kinderen van ouders waar wij echt niks mee hebben, en met 4-5-6 jarigen valt dat niet zo op. Maar nu met 7 jaar en ouder, hoor ik kinderen dingen zeggen waar ik gewoon niet meer tegen kan. Het gaat hierbij om racistische en discriminerende opmerkingen, die ik ook al een paar keer op het schoolplein hoorde uit monden van ouders. Ik denk dat op iedere school wel kinderen zitten met ouders met bv een grote mond of slechte manieren, maar dit gaat hier verder dan dat en de groep is vrij groot. Bv een moeder van een kleuter die de tas laat vallen en vervolgens roept;’Jezus, klote knkertas, die tft altijd uit m’n handen, gvd!!’ Of ouders die tegen hun kind zeggen;’Ga maar niet tegen die kapstok staan, straks krijg je luizen of gaat er een bomgordel af...’ kapstok van vluchteling-kinderen...
Nou ja, twee voorbeelden, en dat zijn ouders dus daarmee zit mijn kind niet in een klas - het schept echter wel een bepaalde sfeer bij brengen/halen en bij een bepaalde leeftijd hoor ik het kinderen dus ook zeggen.
Afgelopen week weer een paar dingetjes en toen ging bij mij echt de knop om; de school is qua team en methode súper, maar het publiek is voor een groot deel níet het voorbeeld dat ik voor mijn kinderen wil deze 8 jaar van hun leven. Dus afspraken gemaakt op andere scholen.
Eén school springt er uit, al eerder geweest, nu voor volgende week weer een afspraak. En ik wil dat ze na de zomer dus op die school gaan starten. Maar ik zie zooo tegen die overstap op! Hoe pak ik dat aan met de kinderen? Ze zijn allebei vrij nuchter, maar na de zomer een nieuwe school, andere kinderen, best een grote verandering.
Plus ik heb dit op hun huidige school ook nog niet besproken, hoe ga ik zo’n gesprek aan? Wat ik lastig vind is dat dit voor mij echt een big deal is, het gaat over mijn kinderen en wat wij ze mee willen geven... daardoor ben ik snel emotioneel en ik wil niet jankend met juffen en meesters praten 😉 Hoe pak ik dit aan?
En wie heeft er tips om bv die overstap fijn te maken voor de kinderen?