Ik heb 11 jaar lesgegeven op een Montessori school (voornamelijk middenbouw en onderbouw). Ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen in het huidige onderwijsklimaat. Door passend onderwijs en de vaak grote groepen is het vooral in de middenbouw zeer pittig en nauwelijks haalbaar om echt Montessori onderwijs te geven, waarbij dan ieder kind evenveel aandacht krijgt.
Maar eigenlijk denk ik dat er om Montessori scholen ook zeer weinig nog echt klassiek Montessori onderwijs gegeven wordt. Naast de Montessori materialen bv ook methodes in de klas, en meer groepslessen en minder individueel.
Mijn tip zou dus zijn om te kijken hoe de school nou echt dat Montessori onderwijs inricht. Wat heeft de leerkracht aan handvatten om structuur te hebben in het onderwijs en zo zicht op ieder kind en wat is nog wel klassiek Montessori.
Het pedagogische beleid is in ieder geval heel mooi. En ook de Montessori materialen (met name rekenen) zijn echt fantastisch. En vooral voor kleuters vond ik juist de Montessori setting een verrijking.