Deel 6
Kinderen 2.0
Vanaf dat de kinderen 3 jaar zijn kan je aan boord beginnen met les geven. Dit is een peuterpakket, vooral gericht op woordenschat. Daarna groep 1, 2 en 3 als dat nodig is. Van dit filmpje krijg je een beetje beeld van hoe dat gaat. Al moet ik zeggen dat dat driewekelijkse telefonische contact mij niet bekend is 😛 Al ben ik sowieso niet erg tevreden geweest met mijn mentor. Zeker het laatste jaar niet. Ze nam mij niet serieus voor mijn gevoel waardoor ik niks meer ging vragen en het zelf wel oploste maar ik heb geen onderwijsachtergrond.
Ook speelde ik veel minder school dus niet dat "goedemorgen ..., leuk dat je op school bent blablabla". Pauze hield ik ook niet want dat werkte niet bij ons. Gewoon in 1x door en spelen als je klaar bent. Oh en netjes 5 dagen deed ik ook niet altijd. Ik keek naar wat haalbaar was/werkte voor ons. Als wij op dinsdag stil lagen en weg konden dan ging dat voor, waren we op zaterdag aan het varen haalden we het op zaterdag in. Of ik schoof zo in de lessen dat het met 3 of 4 dagen ook klaar was voor die week.
https://www.youtube.com/watch?v=jSAS59ou_Wg
Toen dochter ook begon keek ik wie welke lessen had die week en hoe ik dat kon combineren om ze zoveel mogelijk met dezelfde soort opdracht bezig te zijn. Dus tegelijk rekenen, tegelijk knutselen etc. En bij gym en muziek keek ik welke het belangrijkste of leukste was en dat deden ze dan samen en dus niet altijd van hun eigen pakket.
Werkjes moesten regelmatig opgestuurd worden (niet alles gelukkig), van een gymles moest je af en toe een foto maken en doormailen. Observatiepunten die in de lesboeken stonden beantwoorden in de registratielijsten. En 2x per jaar kwam de mentor aan boord om nieuw pakket te brengen en dan nam ze ook cito's af.
Ik heb op gegeven moment ook de school gebeld in het dorp waar ik weer wilde gaan wonen als ik aan de wal zou gaan. Ik heb toen gevraagd of de kinderen mochten komen op de dagen dat het voor ons lukte. Na een gesprekje met de directeur en hoofd onderbouw en wat uitzoekwerk was dat goed en zo konden ze toch nog regelmatig echt naar school. De ligplaatsscholen van de lovk hebben we nooit bezocht, alleen 1x een psz van hun toen we 3 weken lagen te repareren, dat vond ik nog wel de moeite om voor te bellen 😉
Ook toen we bijna een halfjaar niet hebben gevaren omdat we een nieuw schip aan het afbouwen waren zijn de oudste 2 gewoon naar school geweest (nr 3 was nog te jong, 4 nog niet in zicht).
In het laatste jaar hebben we in november een huis gekocht. Toen ben ik telkens 4 weken aan boord geweest, 1 week thuis (we waren nog in loondienst, ik ging van 100% naar 80% zodat ik telkens 1 week weg kon). Dat leek voor ons de fijnste manier om er langzaam aan te wennen. De kinderen mochten die weken ook gewoon lekker naar school, vriendjes maken, wennen aan de schoolcultuur etc. De juffen werkte ook fijn mee. Regelmatig een mailtje met welk thema ze bezig waren etc,, werkjes kregen we in de brievenbus zodat ze die konden maken als ze wilden. Met verjaardagen een berichtje. 1 keer zelfs een filmpje dat de klas happy birthday zong en hiep hiep hoera riep, zo leuk!
Het volgende schooljaar ben ik met de kinderen aan de wal gegaan, de oudste is toen in groep 3 gestart, de tweede in groep 2. De oudste leek er wel last van te hebben maar achteraf kunnen we al die "problemen" gooien op zijn ASS en zijn de meeste problemen er nog en geeft iedereen ook aan dat eerder aan de wal geen verschil had gemaakt daarin.
Het leerproces loslaten vond ik wel heel moeilijk. Ineens zag ik niet meer wat ze deden, veel minder hoe ze het deden, moest ik grotendeels afgaan op wat de leerkracht zei ipv andersom. Gelukkig werd ik ook daarin begrepen op school en bleef het contact fijn.
Zou ik weer voor de keus staan zouden we het weer zo doen.