Ik vind het heel moeilijk om dit aan te dragen daarom dat ik juist wel op deze pagina doe maar absoluut niet op zp. Is het mogelijk (als daar vraag naar is) om bij de sterrenhemel een hoekje te maken voor dames die willen praten over eventueel abortus? Of vinden jullie dit onder afgebroken zwangerschap vallen dan is het niet nodig en mag dit topic na antwoord gelijk verwijderd worden.

• [verwijderd]

Goed dat je het toch aankaart, hoe moeilijk het onderwerp ook is. Zelf geen ervaring mee, weet ook niet zo goed wat te schrijven wilde toch kort reageren. Kan me voorstellen dat het gevoelsmatig toch anders voelt dan voor in het topic 'afgebroken zwangerschap'.

eigenlijk ook naar aanleiding voor iets wat zeer misschien voor mezelf van toepassing is. (het zou zeker niet moeten kunnen maar het voelt wel zo) en wil er zelf ook niet over nadenken dat het toch kan zijn. mocht ik op welke manier dan toch zwanger zijn het toch willen laten weghalen. hebben namelijk besloten het bij twee kinderen te houden en man is in februari gesterilliseerd dus het zou niet moeten kunnen. ik hoop heel erg dat mijn lichaam me voor een keer helemaal voor de gek houd.

• [verwijderd]

JaGeThGeEd
      Een spannende tijd zo te horen, je verhaal zo te lezen hoop ik dat je lichaam je voor de gek houd en de sterilisatie niet zichzelf heeft hersteld. Maar leuk is natuurlijk anders, mag ik vragen wanneer je meer duidelijkheid zou hebben? Wil je iig veel sterkte wensen nu met de onzekerheid, kan je het thuis delen?

Ik begrijp je punt JaGeThGeEd Ik zal het onder de aandacht van het beheer brengen. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, het lijkt me een ontzettend moeilijk beslissing, mocht je toch die keuze moeten maken.

ik wil het thuis nog niet delen. ik hoop morgen of overmorgen netjes ongesteld te worden. heb al wel de opmerking gemaakt dat als ik zwanger zou zijn ik het ziekenhuis ga aanklagen. daar moest man om lachen.

Luuz het zou heel lastig zijn want de liefde voor meer kinderen is er maar de mogelijkheden niet en ik wil liever 2 kinderen een goede jeugd geven dan 3 kinderen niets.

Ik had juist gekozen voor 'afgebroken zwangerschappen' omdat zowel een miskraam als een (medisch noodzakelijke) abortus zo geïnterpreteerd kon worden...
          Waarom vind je dat het niet onder afgebroken zwangerschap past? En heb je misschien een suggestie voor een ander subtopic dat we hiernaast zouden kunnen creëren waardoor het duidelijk van elkaar gescheiden wordt?

Beide topics (afbreken wegens medische redenen of afbreken wegens een andere reden) zouden naast elkaar in het subforum kunnen. Toch denk ik dat het voor beide partijen niet wenselijk is. Het kan bijvoorbeeld heel pijnlijk zijn om te lezen dat iemand voor abortus kiest, terwijl jij “gedwongen” wordt tot het afbreken van een zwangerschap omdat je kindje niet levensvatbaar is. Ook al heeft die ander alle recht die keuze te maken.

Ook is het een zeer beladen onderwerp, waar door onder andere bijvoorbeeld religieuze achtergrond, heel verschillend over wordt gedacht.

Hoewel ik op een open en eerlijk forum als dit zeker vind dat er over gesproken kan en mag worden, denk ik dat het geen slecht idee is om er een apart subforum voor te maken. Iedereen die er niet over wil lezen, praten of mee geconfronteerd wil worden kan dat subforum dicht laten.
            En iedereen die dat wel wil kan veilig, zonder zich schuldig of bezwaard te voelen een topic openen.

Mij lijkt het dus een prima idee.

Manque bij afgebroken zwangerschappen denk ik eerder aan dat het helaas niet zo mocht zijn. dat er iets opdoet met het kindje waardoor je niet anders kon.
              opzich valt het er wel onder maar omdat de lading zoals Betsy aangeeft anders is kan het best confronterend zijn voor dames die niet anders kunnen dan voor dames die ervoor kiezen om welke reden dan ook.
              daarom zou ik het subtopic abortus noemen (bijvoorbeeld) dat is in mijn ogen meer een keuze dan afgebroken zwangerschappen.

• [verwijderd]

Misschien dat 'vrijwillig afgebroken' wat minder heftig en confronterend overkomt dan abortus?

Sterkte @JaGeThGeEd, ik zal voor je duimen dat het niet nodig blijkt te zijn!

[verwijderd] vrijwillig afgebroken is inderdaad misschien een betere benaming. Dank je wel ik hoop ook dat het niet nodig is.

[verwijderd] Ik denk dat abortus juist de goede titel is. Dat klinkt heftig, maar dat is het natuurlijk ook.
                Er zijn een heleboel situaties waarbij abortus misschien een optie zou kunnen zijn voor iemand. Dus ook situaties waarin iemand het gevoel heeft eigenlijk geen keuze te hebben. Dan vind ik vrijwillig afbreken niet helemaal een gepaste term. Ook al “kies” je er misschien zelf voor, het hoeft helemaal niet als een keuze/vrijwillig te voelen.

Ik denk ook dat de term gewoon voor iedereen duidelijk is. Het is wat het is. Waarschijnlijk de moeilijkste keuze uit je leven en hoe dan ook intens verdrietig. Laten we niet proberen om er een minder pijnlijke benaming aan te geven.

Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Ik begrijp het ook als mensen er anders over denken.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Misschien onder 'Zwangerschap' een subforum 'ongewenst zwanger' aanmaken? Daar hoort abortus m.i. eveneens onder. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor beide zijden niet wenselijk is vrijwillige abortus in het onderdeel 'Sterrenhemel' te plaatsen. Dat gaat geheid op ellende uitdraaien.

Edit: en dit bedoel ik absoluut niet veroordelend o.i.d.

[verwijderd] Dit lijkt mij ook de beste optie. Ik denk dat een abortus gedeelte bij sterrenhemel een soort van misplaatst is.

• [verwijderd]

Betsy daar heb je ook wel een punt!
                    Ik heb met beiden geen ervaring en dus ook geen recht om er over te kunnen praten, het was alleen een idee.

• Betsy hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] iedereen heeft het recht er over te praten. Ook al heb je er zelf geen ervaring mee. Ik denk dat ik dat juist het fijne aan dit forum vind. Alles kan hier besproken worden, mits er wederzijds respect is.

Je reactie is helemaal niet verkeerd hoor. Ik denk dat @[verwijderd] de beste optie heeft aangedragen. Ik had er nog helemaal niet aan gedacht dat het onderwerp ook niet gepast is bij “sterrenhemel”. Ik vond alleen dat de twee onderwerpen niet samen in 1 subforum passen. Maar ongewenst zwanger lijkt mij ook de beste plaats voor een gevoelig onderwerp als dit.

• [verwijderd]

[verwijderd] Misschien onder 'Zwangerschap' een subforum 'ongewenst zwanger' aanmaken?

Dit lijkt mij de beste optie. Onder de Sterrenhemel vind ik het niet gepast en ook onnodig pijnlijk voor anderen. Ik zou het alleen niet "ongewenst zwanger" maar "ongepland zwanger" noemen. Dan is het net wat breder en kunnen er ook vrouwen terecht die nog niet weten of ze de zwangerschap willen afbrekennof niet. Ik kan me voorstellen dat als je nog overweegt het kindje te houden, het ook naar voelt om het als "ongewenst" te bestempelen. Dan wordt de drempel om daar te posten misschien wel hoger. En ook in het geval van de ts, waar wel degelijk liefde is voor nog een kindje, lijkt mij dat de term "ongewenst" gevoelig kan liggen.

• [verwijderd]

[verwijderd]

[verwijderd] Ik zou het alleen niet "ongewenst zwanger" maar "ongepland zwanger" noemen.

Mee eens!