Oh leuk topic! Ik gebruik sinds kort een shampoobar en zeep die een kennis van me zelf maakt! Echt zo blij mee, nou hoef ik niet meer bij chagrin valley te bestellen of aleppozeep te kopen. Gebruik je wel iets zuurs om je haar na te spoelen bij de shampoo?
Verder maak ik zelf deodorant (ga morgen een workshop geven), ik heb wasbare inlegkruisjes, een menstruatiecup. Ik gebruik geen wattenschijfjes voor mijn gezicht maar gewoon een washand. Ik gebruik nauwelijks make up, ik denk niet dat ik nog nieuwe koop als mijne op is. Als ik een droge huid heb gebruik ik koudgeperste lijnzaadolie, dat vind ik heel fijn, het trekt snel in je huid en die wordt er lekker zacht van. Voor de was heb ik zeepnoten. Een vriendin van me heeft net haar eigen verpakkingsvrije winkeltje geopend dus daar ga ik vanaf nu rijst, pasta, noten enzovoort kopen.
In heb eigen zakjes om mee te nemen naar de winkel voor groente en fruit. Als ik tijd heb ga ik ook wel eens naar de markt met mijn eigen zakjes. Brood kan ik hier bij de molen kopen, ook zonder verpakking, maar ik moet zeggen dat ik dat vaak ook in de supermarkt koop in plastic. Wat ik ook vaak koop bij de albert heijn is een zak buitenbeentjes, dan heb je heel veel paprika's in een zak in plaats van 1 losse paprika (of 3) apart in plastic verpakt. Als ik ze niet allemaal snel nodig heb dan snij ik ze in stukjes en dan vries ik het in.
Ik wil ook nog zelf allesreiniger maken, dat ga ik hopelijk morgen leren. Nu koop ik die nog biologisch maar dat hoeft dan ook niet meer.
Ik had een keepcup voor koffie en thee op stations enzovoort, maar helaas heb ik hem per ongeluk ergens laten staan. Wat ik nu heb is een glazen potje (waar ooit zongedroogde tomaten in zaten) en ik ga er iets omheen haken zodat het niet heet is om vast te houden. Zo hoef ik geen nieuwe keepcup te kopen.
Verder koop ik nooit voorgesneden groente, maaltijdpakketten en kant en klaar maaltijden want daar zit veel te veel plastic omheen en die groente worden het meest weggegooid in de winkel.
Wat ik nog wil gaan doen: zelf havermelk of notenmelk maken en vaker vegaburgers zelf maken. Hummus maak ik soms zelf, maar dat wil ik ook nog meer doen. Ik probeer ook steeds meer peulvruchten gedroogd te kopen zodat ik niet van die losse blikken nodig heb, maar dat vraagt wat meer planning dus dat moet ik nog even in mijn systeem krijgen.
Ik denk dat ik misschien ook nog wel dingen vergeet die voor mij nu vanzelfsprekend zijn en voor anderen niet 😛