Vanaf welke leeftijd mogen jullie kinderen alleen buitenspelen met andere kinderen? En hoe is jullie buurt? Er zal namelijk wel een verschil in leeftijd zitten als de speeltuin naast je huis is of drie straten verder met nog een oversteekplaats. En wat zijn jullie afspraken? (Moeten ze op 1 plek blijven, komen vertellen als ze ergens anders heengaan, dat je zelf om de zoveel tijd gaat kijken etc)

Onze dochter niet want die is verstandelijk beperkt maar hier in de buurt zijn de meesten een jaar of 5. Ze hoeven geen grote weg over te steken voor speeltuintje. Per gezin verschillende afspraken qua melden.

Ik geloof dat dat vanaf een jaar of 4/5 was hier. Maar precies weten doe ik het niet. Wij wonen precies tussen 2 hofjes in met grasveldjes en een speeltuin, heerlijk rustig dus. Ik ging toen ze peuter waren op een tuinstoel zitten (precies tussen de hofjes in), terwijl ze speelden. Af en toen mijn stoel verplaatsen en voor de rest speelden ze dan zelfstandig.
En geleidelijk aan liet ik ze dan even alleen om even binnen wat te pakken, even iets op te ruimen etc. Dus vanaf wanneer dat was weet ik niet. En daarna gingen ze gewoon zelfstandig spelen en ging ik af en toe kijken.

Vergelijkbaar aan Adje. Hier in de buurt is 4-5 heel normaal (weinig verkeer, overzichtelijk, veel kinderen, veel mensen op straat) en daar doen we aan mee. Wel mocht mijn oudste minder ver dan zijn broertje nu mag. Voornamelijk omdat de middelste meegaat met de oudste. Er zijn hier ook wel 3-jarigen die zonder ouders buiten spelen, maar dan met meerdere kinderen samen op pad. De jongste (2,5) laat ik nu heel soms nog even buiten in de voortuin als ik binnen de boodschappen opruim of zo. Maar zij is echt een wegloper, dus dat is echt nog heel erg oefenen. Hopelijk kan ze dan deze zomer alleen op straat, maar nog niet de straat uit.

Hier ook denk rond de 6 jaar. Voordeel is dat wij aan de overkant een groot speelveld hebben, maar wel met een weg er tussen. Nu gaan ze inmiddels de hele wijk door, maar ze zijn dan ook al 10 en 12.

Wij hebben een klein doodlopend wijkje. Als je bijnons de poort uitloopt, oversteken en dan de speeltuin. Dafne mag sinds een aantal maanden echt helemaal alleen. Ik heb dan wel de poort openstaan. Ze mag niet de wijk uit. Dat is een grotere weg, hoewel dat hier in het dorp maar een 30km weg is. Ze mag ook bij kinderen gaan spelen, maar dan moet ze me dat wel komen vertellen. Als ze met een hele hoop buiten spelen, gebeurt het nogal eens dat ze van de 1 naar de ander gaan. Ik zie dat doorgaans wel allemaal voorbij lopen of uit het raam. En krijg als ze ergens wat langer is een appje van een buurtgenoot dat ze daar is. Laatste weken na ongeluk vriend en toen hij in ziekenhuis lag, mocht ze soms noodgedwongen wat meer dan ik voorheen voor ogen had op haar leeftijd, maar ik zie dat ze goed uitkijkt met oversteken, ook als de rest doorrent. En ze houdt zich aan de gemaakte afspraken.
    Bijgevoegd foto vanuit ons slaapkamerraam. Achter die rij huizen, staan nog 3 vrijstaande huizen. En aan de andere kant staat nog een rij van 5 huizen, de straat is doodlopend.
    Vanuit ons achter:

Vanuit ons voor:

Dit is dus onze hele wijk. Iedereen loopt gewoon via de tuin bij elkaar naar binnen. En met een jaar of 3 a 4 mogen alle kinderen hier over het algemeen alleen buiten.

Wij wonen aan een groot grasveld ( verkeersvrij) tussen 2 basisscholen in. Vanaf 5,5/ 6 jaar op het veld, en vanaf 6,5/7 jaar naar de speeltuin op het schoolplein. Beide schoolpleinen heb ik vanuit het keukenraam zicht op.

Hier was dat met mijn zoon vanaf 5 jaar denk ik.. wij wonen ook in een hofje. Mijn dochter al vanaf 4, maar ze is dan altijd met haar broer die inmiddels 7 is en er zijn altijd wat andere buurtkindjes bij. Ze weten tot waar ze mogen en ik wil ze altijd wel kunnen horen als ik ff ga kijken zeg maar.

Wij hebben meerdere speeltuintjes in t dorp maar te ver weg om hem, bijna 5, alleen naar toe te laten gaan. Op de straat spelen doen ze in ons dorp niet. Pleintjes niet mee gerekend. Als we bij oma zijn ligt het schoolplein 1 straat achter haar huis en daar mag hij wel heen als hij samen met zijn grotere nicht is. Hij vraagt er ook niet om om alleen te gaan. Meeste kinderen zijn 7 en ouder in ons dorp die ik door de straten zie fietsen.

Hier vanaf nu ongeveer (net 4), maar wel afhankelijk van met wie ze wil spelen. 1 buurmeisje is een echte wegloper, daar mag ze niet alleen mee spelen.

Autovrij, speeltuin voor de deur. Meeste buren kennen we wel

• [verwijderd]

Hier waren ze een jaar of 7/8 geloof ik. De speeltuin/park ligt meteen onder de flat dus ik heb zicht vanaf het balkon, maar vanaf 11 hoog duurt het wel even voordat ik beneden ben als er iets is. Ze moeten ook over een drukke parkeerplaats als ze naar binnen willen, dus eerder durfde ik het niet aan.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Interessant om te lezen, heb er zeker iets aan. Onze dochter wordt deze zomer 5. We wonen in een rustige buurt en ik zit nu dus in de twijfelfase.

• [verwijderd]

Hier nog niet, maar zoon heeft ook helemaal geen behoefte er aan nog en vind het spannend.
      Hij moet zoiezo een drukke weg oversteken voor de speeltuin. We wonen ook in flat dat is denk ik zoiezo nanders.
      Ik denk echt pas tegen 5.5/6 aan

Zoontje van 2,5 jaar zou het al heel graag willen, maar doen we uiteraard niet. Wij wonen in een woonwijkje met de speeltuin om de hoek. Bij mooi weer zijn er veel (oudere) kinderen en die betrekken hem er ook echt bij. Wij zitten dan met de jongste op een bankje voor als er iets zou zijn. Ik denk ook zeker volgend jaar nog niet, maar vanaf dat hij 4,5 jaar is. Is hier alleen bestemmingsverkeer en hij hoeft geen weg over te steken.

[verwijderd] ja ik denk dat het bij zoiets ook wordt. Ik heb nergens zicht op, dus dan wordt het wel een vertrouwen kwestie. Het is hier wel autovrij trouwens.

Ik twijfel ook. Wij wonen in een wijk met heel veel water. Het is wel een woonwijk maar ook met een doorgaande weg met bussen etc en geen zicht op speeltuinen al zitten ze wel om de hoek. Wij oefenen nu wel met hem af en toe en gaan dan steeds kijken. Leg hem al uit als bal ter water gaat hij dat moet komen zeggen en niet moet gaan pakken. En we hameren op altijd eerst te kijken bij oversteken (doet hij maar als vriendjes rennen wil hij dat ook wel doen)

we beginnen denk ik met de dichtstbijzijnde speeltuin en breiden dan uit. Hij wordt in september 5

Met mijn oudste was ik nog voorzichtig. Deels omdat het de eerste was, maar ook door zijn karakter (impulsief). Dus die was 6 toen hij echt alleen naar buiten mocht.
      Mn dochter is een heel ander kind, heel zelfstandig en doet geen onbezonnen dingen. Dus die mocht met 4.5/5 jaar wel alleen buiten spelen. Ze hield zich altijd goed aan de afspraken. Jongste mocht na verloop van tijd met zijn grote zus mee. Toen was hij 5, maar dat mocht toen omdat grote zus er dan bij was (toen 7). Nu is hij 6 en mag hij ook alleen naar buiten.
      Ik woon in een stadswijk. Geen water, wel veel verkeer, aantal speelveldjes en een speeltuintje in de buurt. Veel kinderen spelen rond 5/6 jaar buiten. Ik zie wel kleinere kinderen soms ook lopen. Maar dat zijn dan van bepaald soort gezinnen. Die kinderen lopen om 10 uur ‘s avonds soms ook nog buiten op een doordeweekse dag...

Bij ons direct achter is een speeltuin, ons buurmeisje rende daar al zelf naartoe toen ze 2 was, dit topic bevestigt wel mijn gevoel dat dat vrij jong is; er rijden sporadisch nog auto's ook. Mijn dochter mag voorlopig niet alleen in elk geval!

• [verwijderd]

Ik heb 2 ongeleide projectielen dus de oudste mag pas sinds ze 5 is rondjes om het huizenblok fietsen. En nu (bijna 6) mag ze naar het speeltuintje om de hoek. Wel een weg oversteken. Het gaat goed. Als ze haar zwemdiploma heeft mag ze verder. Er is bij ons redelijk wat water waaronder een kanaal. Ik wil dat ze goed kan zwemmen voordat er nog meer vrijheid komt.

De jongste van 2,5 mag echt nog niet alleen. Die ben ik zeker kwijt.

Ik voel me nu wel heel overbezorgd.

Wij wonen in een rustig dorp, in een rustige buurt en op een hofje zonder verkeer.
      De speeltuin is direct achter ons huis, ze hoeft niet over te steken o.i.d maar ik heb er geen zicht op.
      Ze is begin deze maand 7 geworden en we zijn nu aan het “oefenen” dat ze alleen mag.
      Ze heeft dan een horloge om en mocht eerst 5 min, toen 10 en nu 15 min en dan nog vind ik het moeilijk 🙈

ze mag wel alleen naar 2 vriendinnetjes, bij beide zitten 3 huizen tussen en ze mag ook met 1 van die meisjes alleen naar de speeltuin vanaf dat ze 6 was.

Ze mag niet de speeltuin uit en moet komen vertellen als ze bij iemand wil spelen. Ze moet altijd laten weten waar ze is of heen gaat.

De jongste (bijna 3) wil ook al mee met haar zus naar de speeltuin maar dat mag nog niet.

Als ik de leeftijden hier zie voel ik me wel heel overbezorgd.

• Adje hebben hierop gereageerd.