Discussie met mijn man over al dan niet een jongen (18 jaar) laten oppassen op onze dochters.

Zouden jullie dat wel/niet zien zitten? Het is geen onbekende, maar ook geen familie ofzo (niet dat dat garantie is).

Ik vind dat het geslacht er niet zoveel toe doet, wel de persoonlijkheid.

• Robije hebben hierop gereageerd.

Als hij als persoon geschikt is, dus leuk met ze om kan gaan en verantwoordelijk genoeg is, waarom niet? Zelfde geldt voor een meisje.

Tuurlijk, ik zou niet weten waarom niet. Volgens mij vinden vrouwen altijd dat ze dezelfde beroepen als mannen moeten kunnen doen, dan geldt dat omgekeerd ook. Ik vind het behoorlijk seksistisch om te denken dat een jongen dit niet zou kunnen. Het gaat er toch om of een persoon geschikt is, niet om het geslacht.

Sevenof9 Ja dat vind ik ook. Mijn man is echter heel beschermend en vindt de kinderen ook nog vrij klein om ze aan een andere oppas (dus buiten grootouders) toe te vertrouwen. Dat speelt dus zeker mee. En hij heeft minder vertrouwen in een jongen.

Wie heeft er ervaring met een jongen als oppas?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hmm, ik snap je twijfel wel. Ik heb het idee dat meisjes van die leeftijd toch beter/makkelijker met kinderen omgaan.
        Ik ben docent op een middelbare school, en zie die jongens toch niet zo snel een krijsend kind troosten. Ze lijken me wat onhandiger en onzekerder met kleintjes. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk 😉

Maar als die jongen graag wil oppassen, moet ie het natuurlijk wel kunnen. Dus als hij het zelf leuk vindt en ervaring heeft, waarom niet?

En als het voor alleen de avond geldt, de kinderen slapen en worden weinig wakker... Dan zou ik al helemaal geen bezwaar zien.

Nescio ik had vroeger een man als oppas 🙂 was een ouder echtpaar, die pasten samen (om beurten) op ons op. Maar toen waren we nog heel klein, ik ging nog niet naar school. Weet er nog wel wat van en volgens mij was het wel prima anders hadden mijn ouders wel andere oppas gezocht. Ik heb echt als soms heel jonge leeftijd oppas gehad, sinds ik 1 was ofzo, nooit een probleem geweest. Mijn opa's en oma's pasten nooit op want die woonden te ver weg.

• [verwijderd]

Ik zou heel graag willen zeggen: geen probleem! Man/vrouw , doe niet zo seksistisch!
        ... Maar toch.. Bij een oudere jongen/man is de kans op seksueel misbruik hoger en dus ik zou zelf voor een vrouw gaan.

• [verwijderd]

Nescio ik vind van niet nee..

Hier past een vriend ook wel eens op de kinderen. Alleen korte momenten of in de avond als ze op bed liggen. Hij wil namelijk geen luiers verschonen. Laatst was er een jongen op het kinderdagverblijf van mijn kinderen die stage liep daar. Ik vind het niet zo gek

[verwijderd] precies dit. Ik zou t graag willen zeggen omdat t natuurlijk lang njet voor alle mannen geld. Mijn man bijv werkt in de zorg ook iets wat je minder ziet en zou t vreselijk vinden als er op een verkeerde manier naar gekeken wordt maar ook dat gebeurd, wat moet een man in de zorg? Maar gevoelsmatig een jongen op mn kleine meisje laten passen? Nee

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Ik sluit me hier bij aan. Ik zou graag willen dat ik kon zeggen: "natuurlijk, geen probleem." Ben het helemaal eens met degenen die zeggen dat een jongen dat net zo goed kan als een meisje en dat het seksistisch is om te zeggen dat oppassen alleen voor meisjes is. Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar alles in mij schiet in de weerstand bij de gedachte dat ik mijn meisje achter moet laten bij een puberjongen. Ik snap je man dus heel goed.

Mijn broer is de favoriete oppas hier thuis, vooral omdat hij lekker ruig kan stoeien enzo. Leuk juist, een keer een mannelijke oppas.

Maar ik snap het gevoel van je man ook wel hoor, ik moest ook een knop omzetten na een paar jaar op de zedenafdeling te hebben gewerkt. En familie is ook weer anders dan iemand van 'buitenaf'.

Wij hadden onlangs een mannelijke sollicitant voor de begeleiding van onze zoon, dat was ook wel even gek. Uiteindelijk voelde het wel goed. Hij is het alleen niet geworden omdat hij op vrijdagmiddag per se naar de moskee moest, maar dat kon niet in ons programma. Maar anders had ik het wel een kans willen geven.

Wij hadden een leuke klik met een potientiele jongen als oppas. Helaas ging hij over een half jaar verhuizen en wij wilden iemand die voor langere tijd op kon passen.
          anders was hij het zeker geworden.

Het leek me ook erg leuk voor mijn zoontje van 4, een mannelijk rolmodel.
          Dat eerste gevoel van ‘oee een man: misbruik’ heb ik gehad maar ik vond het niet eerlijk om deze jongen daarom te veroordelen.

• [verwijderd]

Mijn dochters hebben een mannelijke pm'er op de bso danwel crèche (zelfde organisatie verschillende vestigingen) daar heb ik geen moeite mee. Er heerst daar het 4 ogen principe en ik vind dat mannen ook in die branche mogen en moeten werken. Een verrijking voor de groep.

En toch.... een jongen alleen als oppas voor mijn 2 kleine meisjes? Nee! Ik weet dat het niet eerlijk is. Maar ik moet er niet aan denken.

Wat ik me wel afvraag na dit topic. Ik ben zelf leiding geweest bij kampen voor kinderen, daar was een groot deel van de leiding man en zij gingen fantastisch met die kinderen om. Onze kinderen zitten al jaren op scouting en hebben ook veel mannelijke leiding, waaronder ook jongens van rond de 18. Zouden jullie zoiets dan ook niet prettig vinden? Ik zou ze allemaal zo als oppas vertrouwen, net zoals allebei mijn broertjes en een paar andere jongens van die leeftijd die ik ken.

• [verwijderd]

Sevenof9 mannelijke leiding vind ik anders dan mannelijke oppas. Ook vind ik mannelijke oppas voor een jongen weer anders dan voor een meisje.

[verwijderd] Wat vind je er anders aan en waarom? Ik weet niet of jij het was hoor, maar ik heb hier de term seksueel misbruik genoemd zien worden. Een jongen kan natuurlijk net zo goed misbruikt worden als een meisje. Of spelen er andere dingen mee voor jou?

• [verwijderd]

Sevenof9 dat vind ik anders, net als een bso bijvoorbeeld. Je zit dan toch met grotere groepen, meerdere leiders en het 4 ogen beleid.

Mijn neef is heel lang onze vaste oppas geweest, maar dat voelde toch anders.
                Een vreemde zou ik ook niet zo snel doen.