Mannen zitten 42 jaar in cel voor moord die ze niet hebben gepleegd
Williams en Myers vielen elkaar in de armen toen ze hoorden dat ze vrijgelaten zouden worden.
Twee mannen in de Verenigde Staten hebben 42 jaar in cel gezeten voor moord die ze niet hebben gepleegd. De staat Florida vernietigde gisteren het vonnis en liet de twee vrij.
34 en 18 jaar oud waren de twee mannen, Clifford Williams Jr. en Hubert Nathan Myers toen de moord gepleegd werd. We hebben het over mei 1976.
Williams en Myers waren op een feestje in Jacksonville, in de staat Florida, toen zij in de buurt schoten hoorden. In een nabijgelegen appartement nam een onbekende twee vrouwen onder vuur. Eén van deze vrouwen kwam om het leven, een ander overleefde de schietpartij.
Kort daarop werden Williams en Myers aangehouden als verdachten en vervolgens veroordeeld. Ze kregen een levenslange gevangenisstraf.
Voeteneinde
De vrouw die de schietpartij had overleefd had de mannen aangewezen als de moordenaars. Zij beweerde destijds dat de mannen hun wapens leegschoten bij het voeteneinde van het bed waarin zij en de andere vrouw lag.
Die beschuldiging rammelde aan alle kanten. Uit onderzoek bleek dat van buiten naar binnen moest zijn geschoten. En de kogels werden afgevuurd door één pistool, niet door twee pistolen zoals de vrouw had beweerd.
Toch werden Williams en Myers veroordeeld. Het proces duurde twee dagen. Bij de veroordeling was geen aandacht voor het feit dat de andere feestgangers ervan overtuigd waren dat de twee mannen op het feestje waren ten tijde van de schietpartij.
Heropening
Het duo heeft altijd verklaard onschuldig te zijn: tijdens het proces, en ook de 42 jaar die zij achter de tralies hebben doorgebracht. Meerdere keren deden ze een verzoek tot heropening van de strafzaak, maar het was telkens tevergeefs.
De zaak is helemaal ongelofelijk als je hoort dat een andere man heeft bekend de moord te hebben gepleegd. Deze man, die in 1994 overleed, voelde zich rot over het feit dat twee onschuldige personen vast zaten. Ook dit zorgde niet voor een heropening van de zaak.
In 2017 veranderde alles. In dat jaar werd de 'conviction integrity review unit' ingesteld, een speciale eenheid die onderzoek doet naar oude strafzaken. De zaak van Williams en Myers werd na 40 jaar eindelijk onder de loep genomen.
Deze speciale eenheid stelt nu vast dat het vonnis in 1976 onjuist was. Er is 'niet langer vertrouwen in de integriteit van de veroordeling'.
'43 jaar van mijn leven kwijt'
Williams is nu 76 jaar. Myers is 61. Ze vielen elkaar in de armen toen ze hoorden dat ze vrijgelaten zouden worden.
"Ik ben bijna 43 jaar van mijn leven kwijt", zei Myers. "Die jaren krijg ik nooit meer terug. Maar ik zal naar de toekomst kijken. Ik ga genieten van de vrijheid en van mijn familie."
Eindelijk gerechtigheid, eindelijk vrij na 42 jaar. Clifford Williams Jr. en Hubert Nathan Myers na hun vrijlating.
Rtl nieuws