Ik heb hem gekeken n.a.v. dit topic. Ik heb niet het idee dat ik er echt iets van kan vinden. Behalve dan: dit hoort bij de mens, dit komt voor. Ik vind het lastig om te zeggen waar de grens ligt van wat we kunnen en moeten accepteren in onze omgeving, maar gelukkig hebben we daar het justitieel apparaat voor.
Ik herken het gedrag wel, vanuit mijn werk. Wij hebben ook wel eens schizofrene/paranoïde mensen op onze afdelingen die niet echt iets strafbaars of gevaarlijks hebben gedaan, maar wel vast komen te zitten. Soms worden ze preventief gehecht, soms krijgen ze een strafmaatregel nadat ze hun gedrag buiten hebben doorgezet na een voorwaardelijke gevangenisstraf of iets dergelijks. Bij ons krijgen ze dan toch behandeling, medicatie, een dagprogramma. Het is triest dat het zo ver moet komen, want de gevangenis als leefomgeving is niet ideaal voor een behandeling. Je zou zo iemand toch liever in een huiselijke omgeving houden, want opgepakt en gefouilleerd en in een cel gezet worden levert vaak zo'n stress op dat ze verder in de weerstand en de wanen zakken.
Het is triest. Ik weet ook niet hoe je dit soort situaties zou moeten voorkomen.