Wie heeft er ervaring met een kind met een lui oog? Hoe "snel" was je daarbij en hoe zag de behandeling eruit? Hoe lang duurde die behandeling (bijv. afplakken oog) voor alles weer goed kwam? Had je kind daarna een bril nodig?
Toen mijn dochter 1,5 was viel het me op dat als ze moe werd haar linker oogje niet gelijk draaide met haar rechteroogje. Links ging een beetje naar buiten staan. In mijn omgeving zag verder niemand het, iedereen zei dat ik het me verbeelde. Na een paar maanden zag mijn moeder 1x wat ik bedoelde en ben ik naar de huisarts gegaan. Doorverwezen naar de oogarts, dit werd een drama met mijn bijna 2 jarige. Ze was echt een nummertje, ze hielden er geen rekening mee dat ze niet alleen in de stoel durfde en ik kreeg te horen hier kunnen we niets mee kom maar terug als ze een jaar of 4 is. Nu ben ik erg slecht in afwachten dus ik heb het probleem uitgelegt aan de orthoptist van mijn zoon (die heeft een prive praktijk). Daar ben ik toen ze net 2 was op vistite gegaan. Dochter mocht een half uurtje spelen in de behandelkamer als ze wilde zitten in de stoel maar geen druk erop en niet kijken. 3 maanden later wilde ze dochter terug zien en wilde dochter bij mij op schoot wel op de stoel zitten en ze kon voorzichtig met een lampje wat testjes doen maar zag het trekkende oogje niet (dochter doet dat ook niet de hele dag vooral als ze moe is). Weer 3 maanden later (vandaag) mocht ik weer terugkomen en ging ze ook druppelen. Dochter was daar helemaal vertrouwd deed alle testjes mee, de orthoptist zag nu ook wat ik bedoelde. Op de plaatjes aan de muur scoorde dochter haar rechter oog 1 regel meer als haar linkeroog. Wat er precies na het druppelen uit is gekomen is me niet helemaal duidelijk geworden. Omdat ze nu pas 1x gezien heeft wat ik bedoel wil ze dochter over 3 maanden weer terug zien en dan weer testen zonder druppels. Als de ogen dan nog steeds niet gelijk scooren op de plaatjestest moet ik het goede oog dagelijks een uurtje voor het slapen gaan afplakken. Voor mijn gevoel ben ik er nu best "laat" bij. Omdat ik dit al zie vanaf dat ze 1,5 is en nu al bijna 3 jaar is. Eigenlijk had ik liever gelijk gaan afplakken en niet weer 3 maanden af gaan wachten. Kan slecht wachten.
pfff best lang verhaal geworden 🙈 Hopelijk herkent iemand een stukje en stellen jullie verhalen mij gerust.