Hey dames,

Onze 6-jarige dochter zit nu iets meer dan een jaar op vioolles. Ze heeft de laatste maanden echt de smaak te pakken en wil dagelijks oefenen. Ze heeft een boek (van Suzuki) waaruit ze simpele liedjes speelt. Maar ik merk dat ze behoefte heeft aan meer uitdaging, onder anderen op technisch vlak.

Ze is begonnen bij een prive-leerkracht, een heel goede, jonge leraar nog, die helaas voor zijn studie naar het buitenland is vertrokken. Nu heeft ze een oudere mevrouw met heel veel ervaring, ook fijn. Alleen heeft die haar bij twee andere meisjes gezet die net begonnen zijn. Hoe leuk dat ook was, mijn dochter leert niet zo veel in die lessen. Die andere meisjes trekken zich aan haar op, maar zij leert niets nieuws.

Vandaar dat ik wil vragen haar weer 1 op 1 les te geven, maar ik wil niet zo 'eisend' overkomen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Nu het haar interesse heeft, wil ik daar wel op inspelen...

• Magali hebben hierop gereageerd.

Mijn 7-jarige zit ook op vioolles, 1 op 1, en dat is ideaal omdat het telkens precies op haar tempo kan. Daardoor houdt het ook haar aandacht goed vast; het is nooit saai. Ik zou dus zeker vragen naar 1 op 1 les. Is hier wel duurder dan in een groepje, maar ze heeft echt meer aan een half uur 1 op 1 les dan een uur met een groepje.

Nou, je omschrijft het hier heel netjes hoor. Je kunt toch gewoon zeggen dat je graag meer uitdaging voor je dochter wil omdat ze er aan toe is. En dat je graag 1 op 1 les wil laten geven aan haar zodat ze meer individuele aandacht heeft en er precies op haar niveau kan worden aangesloten.

En veel eisen is dat niet hoor. Je betaalt er ook voor lijkt me.

Nescio
    Ik zou het gewoon vriendelijk vragen, met de uitleg die je hier nu geeft erbij.
    Je betaalt er inderdaad voor! Onze oudste twee kinderen zitten ook op muziekles, beide 1-op-1. Af en toe heb ik contact met de docent van de oudste om over tempo/ontwikkeling/examen te praten. Bij de middelste zit ik er elke week bij, dus heb ik goed hoogte van hoe het loopt. Ik zou gewoon even het gesprek aangaan.