De ergotherapeute zei dat het belangrijk was om de sensomotorische ontwikkeling te stimuleren. Dat zou goed zijn voor de verbindingen in de hersenen. Dus bv met kinetisch zand laten spelen en dat soort dingen.
Ik denk dat het veel had gescheeld als we op school goede leerkrachten hadden gehad. In de kleutergroepen had hij een juf die gewoon zei dat hij niks kon en dat ze twijfelde aan zijn verstandelijke vermogens. Geloof dat ik nog nooit zo boos ben geweest ;-)
We hebben hem door een kinderpsychologe laten testen. Daar kwam wel een gat uit tussen verbaal en perfomaal en hij was vrij jong in zijn gedrag voor zijn leeftijd. Iq was gewoon gemiddeld. Hij heeft toen groep 2 overgedaan. Omdat hij zich niet zo goed verbaal kon uiten werd hij vaak boos. Dat verminderde in dat jaar wel. Hij had toen een andere leerkracht en met logopedie ging hij vooruit. Ik had ook het idee dat hij beter zou presteren wanneer hij in groep 3 in een duidelijke structuur terecht zou komen ipv de chaos die toch vaak in kleuterklassen heerst.
School wilde hem toen al naar speciaal onderwijs hebben maar wij vonden dat groep 3 een kas moest krijgen. Hij vond het lastig wanneer de juf meerdere instructies achter elkaar opnoemde zoals, ruim je boek op, pak daarna de potloden uit de kast en een geel blaadje. Dan wist hij het niet meer wanneer hij zijn boek had opgeruimd.
Ze heeft toen picto's gemaakt wat heel lief was want in de kleutergroepen weigerden ze dat.
Uiteindelijk is hij in groep 4 en 5 naar speciaal onderwijs gegaan, speciaal voor kinderen met een spraak/taalstoornis. Achteraf is dat echt een hele goede keuze geweest. Die leerkrachten daar hebben zoveel kennis en geduld gehad het was echt een warm bad waar hij in terecht kwam.
Hij ging zo goed vooruit dat na 2 jaar zijn arrangement niet meer werd verlengd. Hij is toen weer teruggekomen op de gewone basisschool en hij heeft toen nog een half jaar ambulante begeleiding vanuit het speciaal onderwijs gekregen.
Hij heeft nu af en toe nog wel dat hij mompelt. Dan moeten we hem echt zeggen dat hij duidelijk moet praten. Spelling is niet zijn sterkste kant maar de rest van de taalgebieden zijn ondertussen prima. Waar hij soms nog moeite mee heeft is om een verhaal te vertellen met een kop en een staart. Dan zeggen we dat hij eerst even rustig moet nadenken wat hij wil vertellen.
Tips? Modder niet te lang aan. Speciaal onderwijs op het gebied van spraak/taal is gericht op terugkeer naar het regulier onderwijs. Dus het is niet gezegd dat ze daar dan voor altijd moet blijven. Vraag eens hulp aan een ergotherapeute, die heeft tips wat je kunt doen om dat sensomotorische te stimuleren.