Ik ben morgen 35 weken zwanger van een groot kind. Mijn oudste had een even groot hoofd als nu ‘gepland’ wordt en ik denk dan altijd, als het hoofdje eruit is volgt de rest vanzelf.

Maar nu ben ik bij de gyn geweest, en hij heeft me toch behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Met name door het volgende: “Hmm, ja, goh. Loopt twee weken voor hé? Ja, jeminee. Je bent zelf natuurlijk maar een kleintje (1.50), en we laten je niet langer doorlopen dan 40 weken natuurlijk, maarja, dan loopt zij toch nog steeds die twee weken voor. Daar moet ik toch eens even over overleggen.”
Ik heb zwangerschapssuiker, dus ik word goed in de gaten gehouden, maar ik ben ook (ernstig) hypermobiel, en ik zou graag weer normaal kunnen lopen na de bevalling.

Iemand hier bevallen van een 8/9ponder met niets ergs aan de hand en die dat een beetje luchtig aan mijn verstand kan peuteren?😂

• Jules hebben hierop gereageerd.

Djoess Iedereen is anders natuurlijk maar mijn hele tengere schoonzus is 3 weken terug bevallen van een baby van 4900 gram. Ze is niet ingescheurd of geknipt of wat dan ook. Verder is de marge vrij groot dacht ik op wat ze nu kunnen zien. Ik zou een reuze baby krijgen maar mijn dochter was 3600 gram.

Mijn baby was 4100 gram ofzo (nou ja zoiets ik weet het niet meer zeker), ben wel ingescheurd, maar niet heel ernstig vind ik. Volgens mij zegt het allemaal helemaal niets en kan je ook al inscheuren enz met een kleine baby 😉

Goed niet echt heel erg positief, maar het kan echt heel erg meevallen! Mijn eerste werd ook groot geschat en was 3750 gram (wel maar 38+3, jongste heeft tot 40+3 bij me gezeten).

Ik ben er inmiddels achter dat de ligging belangrijker is dan gewicht 😉 of het geslacht 🤣 de meiden gingen zonder hulp, de jongens met hulp haha. Bij de 4e dus ook geroepen "als je er nog 1 in duwt zorg je maar dat het een meid is!" 😂
      1 was 4120gr, lag iets dwars met zijn hoofd waardoor het niet paste
      2 was 3800, geen probleem
      3 was 4020 en kort, dus dik, en die kwam er het beste uit
      4 was 3850, sterrenkijker dus moeilijk.

Ik zou vooral kijken naar welke positie het beste is om te bevallen. Op all fours is een goede houding om te bevallen wanneer de baby groter als gemiddeld is. Mijn eerste was met 42 weken 3095 gram, en mijn tweede met 42 weken 4430 gram. Ik wist niet dat het een flinke baby was maar ben vanzelf in de prettigste houding gaan zitten dat dat was op handen en knieën, op die manier creëer je de meeste ruimte voor de baby.
      Oh ja mijn eerste was met behulp met de vacuumpomp geboren en de tweede ging makkelijk en vanzelf. Gewicht zegt echt niet alles, positie van de baby en jouw als bevallende is ook belangrijk.

De bevalling van pijn ruim 9 pond wegende, groothoofdige zoon ging 10x makkelijker dan die van mijn 3200 gram wegende kleinhoofdige dochter.
      Gewocht zegt echt niet veel. Is mijn ervaring en heb ik vaak horen zeggen door verloskundigen e.d.

Geen ervaring met grote kinderen, maar waarom laten ze je zoals het er nu uitziet tot 40 doorlopen? Zeker met diabetes hoor je toch vaak dat ze met 38 weken wel gehaald worden dmv inleiding. Ik zou dat eens aankaarten?

• Djoess hebben hierop gereageerd.

Mammielove

Dat is vooral als je medicatie gebruikt, en ik hou het nog goed onder controle met gewoon en regelmatig eten.

Maar, mijn bloeddruk stijgt nu ook, dus wie weet.

Djoess oh ok! Dat wist ik niet...
          hopelijk laten ze je niet meer zo lang lopen dan.

5 dagen later

Sorry een beetje een trage reactie maar ik heb wel een positief verhaal 😉

Mijn eerste hebben ze na 90min doelloos persen er uit getrokken met een vacuüm en knip. hij woog 4kilo

Mijn tweede daar heb ik 17 minuten op geperst en was toen spontaan geboren. Klein scheurtje. Hij woog 4,5 kilo.

Ik heb me ook ernstig zorgen gemaakt over mijn tweede bevalling. Maar ik zou hem zo over doen! De eerste liever niet 😉

Marshmallow Volgens mij zegt het allemaal helemaal niets en kan je ook al inscheuren enz met een kleine baby 😉

Idd, met een kleintje kun je ook scheuren. Beide dochters waren tussen 2800 en 2900 gram, bij beide hechtingen nodig gehad. De oudste had haar elleboog naast haar hoofd toen ze eruit kwam en de jongste had een dikke kop.

Dank voor alle reacties!

Maandag bij de gyn de verwarring compleet gekregen. Ik meldde mijn ongerustheid over de bevalling, en ze dook meteen mijn dossier in. ‘Deze dame heeft volgens mij vooral lange benen!’ zei ze.

Over het inscheuren, ik ben bij mijn net-aan-gemiddelde dochter inderdaad ingescheurd. Groot hoofd en snelle bevalling.

Volgens mij is maat hoofd en ligging belangrijker dan gewicht op zich. Mijn eerste en tweede waren even zwaar (goeie 4kg) en bij de eerste 1,5 moeten persen en bij de tweede 10 minuten. Schade viel beide keren mee, maar bij de oudste wel aardig beurs. Mini was 3800 gram, nog steeds niet heel klein, maar had echt een mini hoofd. Dat was 2-3 keer persen en klaar. Ging zo snel dat we niet eens weten hoe snel het ging.