[verwijderd] Wat willen jullie met de hond doen? Ook trainingen, sporten?
Wat kunnen jullie de hond dagelijks bieden qua uitlaten?
Willen jullie vachtverzorging of juist niet?
Moet de hond een allemansvriend zijn met mens en/of dier?
Zo blindelings roepen kan ik niet, is zo afhankelijk van jullie wensen en wat jullie de hond kunnen bieden.
Wij hebben een weimaraner bijv, zal sowieso te groot zijn als ik het zo lees. Maar daarnaast moet je daar ook echt mee βwerkenβ.
Die heeft echt meer nodig dan de gemiddelde huishoud, wil die mentaal tevreden blijven.
Dat zijn wel dingen waar je je bewust van moet zijn bij de aanschaf.
Kijk daarbij ook goed maar de gezondheid. Bepaalde rassen staan niet bekend om de goede gezondheid. Zoals de Franse Bull bijv. Er zijn gelukkig exemplaren te vinden met een goede neus, maar het merendeel valt van ellende uit elkaar.
We gaan niet sporten/trainen met een hond, maar het zou wel fijn zijn als we met een hond naar het bos kunnen of lange wandelingen kunnen maken.
Vacht wil ik het liefst kortharig, maar niet vanwege de verzorging, maar vanwege het schoonhouden van het huis.
En een allemansvriend is fijn, maar geen must. De hond moet vooral gericht zijn op ons. Druk of rustig vinden we ook geen probleem.
Maar de Franse Bulldog valt inderdaad af vanwege de slechte gezondheid, de Shiba omdat ze niet altijd even makkelijk met kinderen overweg kunnen en de beagle vanwege het blaffen (en ook eigenwijze karakter, mogelijk niet los kunnen lopen).
Dus we kijken en onderzoeken dit best serieus, want als we een hond nemen, dan is het tot haar/zijn dood (uitzonderingen daargelaten).