Wij hebben onze kinderen geen bijles gegeven of laten extra oefenen. Trouwens niet helemaal waar, ik oefenen wel met zoon met redactiesommen voor de CITO's, maar ook op advies van de juf (die geeft de bladen mee). Maar geen andere (betaalde) lessen.
M.b.t. de CITO's, als je het LVS goed volgt vanaf groep 5 en daar de werkhouding, concentratie etc naast zet, dan heb je een goed beeld van wat de leerling zou kunnen. Ik vind de CITO (voor zover ik kan inschatten) een goed meetinstrument, maar daarnaast moet ook goed gekeken worden naar al die andere factoren.
Wij hebben onlangs ook de ervaring gehad waarbij er door de meester is afgeweken van de CITO.
Dochter had een voorlopig Havo/VWO advies n.a.v. de CITO. Wij gingen ook met dat advies in ons achterhoofd naar het adviesgesprek. Haar meester heeft echter besloten haar een VWO advies te geven, puur op basis van haar werkhouding, inzet, concentratie, huiswerk etc.. En hij wist dat ze het liefst het naar het gymnasium wilde (haar sterkte kant is taal), dus hij heeft het besproken in zijn team. We waren helemaal overrompeld, we hadden het niet verwacht. Dus een mooi compliment voor mijn dochter, dit heeft ze echt zelf bereikt!
Zou mijn zoon in dezelfde situatie komen (grote kans, hij laat bijna hetzelfde beeld zien als dochter), zal zijn advies waarschijnlijk geen VWO worden. Hij is (vooralsnog) niet bereid om hard te werken, is veel makkelijker en niet zo bezig met school, laat staan met zijn toekomst. En dat hoeft ook niet, hij is gewoon een ander persoontje!