[verwijderd]
- Bijgewerkt
Onze dochter (7 jr) is erg gevoelig en vindt dingen snel eng. Vooral veel dingen op tv of in films zijn al snel eng voor haar. Ze zit dan met haar handen voor haar ogen, kruipt met haar gezicht in mij of in een kussen, of begint paniekerig te roepen dat ze niet verder wil kijken en ik het uit moet zetten. We schermen haar dan ook voor veel dingen af. Heel veel films die de meeste kinderen van haar leeftijd al tig keer hebben gezien, laten wij haar absoluut nog niet zien. Wij hebben bijv. best een aantal disney films in huis die we zelf leuk vinden (meestal nostalgie), maar die zij nog niet kent, zoals the lion king, sneeuwwitje, finding nemo, rapunzel, madagascar, sleeping beauty. We hebben een jaartje geleden belle en het beest geprobeerd, maar die moest al heel snel weer uit. Daar heeft ze vervolgens echt een paar avonden nachtmerries van gehad. Een paar maanden later nog een keer geprobeerd en toen hebben we hem wel helema afgezien, maar we moesten echt de hele tijd bij haar blijven zitten en ze kroop af en toe stevig tegen ons aan. Monsters en co moest ook uit en heeft ze tot nog toe niet weer willen proberen. Toen ze een keer bij mijn zus logeerde, heeft mijn zus een film voor haar en mijn nichtje opgezet met leetijdsadvies vanaf 6 jaar (ze was toen 6). Daar heeft ze ook avonden niet van kunnen slapen.
Aan de ene kant denk ik: Lekker belangrijk Zolang zij blij wordt van Kasper en Emma, Sofia het prinsesje en buurman en buurman is dat toch prima. Die andere films komen vanzelf wel als ze daar aan toe is. Aan de andere kant vragen wij ons ook wel eens af of we haar niet te veel beschermen en of dat ervoor kan zorgen dat ze straks veel te weinig kan hebben. Want ook over de realiteit houden we haar heel erg in de luwte. Echt no way dat zij eens het jeugdjournaal zou kijken, laat staan het echte journaal. Terwijl ik weet dat er kinderen zijn van haar leeftijd die regelmatig het gewone journaal met hun ouders meekijken. Zorgen we er door haar te beschermen niet voor dat ze een achterstand oploopt in wat kinderen op een bepaalde leeftijd aan zouden moeten kunnen of dat ze straks als puber vreselijk naïef en wereldvreemd is? Maar moet je dan een kind dwingen tot confrontaties met dingen die ze niet wil zien omdat ze er bang voor is en waar ze niet van kan slapen? Wat vinden jullie?