PenK Je hebt in elke geval wat informatie nodig van je voorouders. Denk aan volledige geboortenaam, geboortedatum, geboorteplaats, datum (onder)trouw, datum overlijden, plaats waar iemand is overleden, naam partner en namen van eventuele kinderen. Het liefst zo veel mogelijk van dit.
Ik heb deze informatie van mijn grootouders gekregen, sommige dingen wisten ze nog, en andere dingen konden ze bijvoorbeeld weer van een rouwkaart afhalen.
Hierna kan je vaak verder gaan spitten.
Daarnaast is het het makkelijkste als je goede software hebt voor je stamboom. Zelf maak ik gebruik van aldfaer, een gratis programma dat goed aangeschreven staat. Voordeel hiervan is ook, dat hij online met je mee zoekt en soms tips geeft bij ontbrekende informatie. Wel altijd goed uitzoeken, want het klopt niet altijd!
Daarnaast is het handig om te weten wanneer aktes pas officieel openbaar mogen komen.
Geboorte = vanaf 100 jaar
Huwelijk = vanaf 75 jaar
Overlijden = vanaf 50 jaar
Voor deze tijd heeft het dus eigenlijk geen zin om te zoeken! Alhoewel je tegenwoordig wel veel overlijdensadvertenties online kan vinden, en sommige begraafplaatsen ook een online zoeksysteem hebben om te zien onder welke steen iemand ligt.
Ook zijn er heel veel websites met uitgebreide informatie die je goed op weg kunnen helpen. Ongetwijfeld zal je dingen tegen komen in je familie, die vrij ehhh bijzonder zijn. Maar dat maakt het ook wel weer super leuk!