Onze kinderen lezen zooooo weinig. Zelfs Harry Potter 'vergeten' ze als ze al halverwege zijn. Ik snap dat niet, ze hoeven blijkbaar niet te weten hoe het afloopt πŸ˜› Als ze eenmaal lezen vinden ze het wel leuk, maar ze beginnen er nooit mee. Ik vind het echt een gemis en ik vind zeker van de oudste dat ze echt een kleine woordenschat heeft. Ik heb nu maar bedacht om ze een mini beloning te geven als ze een boek uit hebben. Dit gaat eigenlijk tegen mijn principes in maar ik weet het ook niet meer πŸ˜› Ik lees zelf wel en mijn vriend ook, dus het is niet dat ze het goede voorbeeld niet krijgen. Hoe doen jullie dit?

Hier lezen ze vooral op bed voor het slapen.

Misschien dat leesbingo (zie google) wat is? En dan verplicht een paar x per week?

Toch6 Leesbingo vinden ze misschien wel leuk ja, even kijken of ik er een kan vinden die voor wat grotere kinderen is. Ik wil ze niet verplichten eigenlijk, dat haalt overal de lol af volgens mij.

• [verwijderd]

Mijn dochter is wat jonger dan jouw dochters, dus ik weet niet of je onze truc bij jouw meiden kunt implementeren, maar hier leest ze ook vooral in bed voor het slapen gaan. Ze ging altijd om 19:00 uur naar bed. Toen bleek dat dat eigenlijk te vroeg werd en ze dan nog erg lang wakker lag, hebben we gezegd dat ze dan nog een half uurtje mocht lezen, i.p.v. dat we haar bedtijd hebben verlaat. Ondertussen hebben we dat half uur verlengd naar een uur. De meeste kinderen van haar leeftijd liggen echt niet om 19:00 uur in bed, maar weet zij veel. De regel is gewoon dat we haar direct na het eten naar bed brengen en dat ze dan nog tot 20:00 uur mag lezen. En als ze ouder wordt, gaan we daar gewoon 20:30 uur van maken. Ze vindt dat uurtje lezen heerlijk en als we zeggen dat het tijd is om te stoppen en te gaan slapen wil ze vaak nog even doorlezen, dus als we dit verlaten is ze alleen maar blij. En wij zijn ook blij, want we hebben vanaf 19:00 uur rust in de tent.

[verwijderd] Precies ditzelfde heb ik ook gedaan. Ik lees even een paar bladzijdes voor, daarna mag ze nog een half uurtje lezen. Dan slaapt ze daarna ook sneller.

[verwijderd] iMoeder
        Ik denk dat dit heel goed werkt als kinderen het gewend zijn, maar hier zijn ze dat helemaal niet gewend en ik denk ook niet dat ik het er nog in krijg. We hebben zo onze eigen avondrituelen, ook omdat ze hier alleen vrijdag/zaterdag/zondag zijn in en naar bed gaan. Vrijdagavond heeft de oudste scouting, als ze terug komt kijken we met z'n allen nog een aflevering van een serie en daarna gaan ze naar bed en dan ook gelijk slapen, want zaterdag moeten ze altijd vroeg op. Zaterdag gaan ze vaak vrij laat naar bed en lezen ze ook niet meer in bed, ze willen vaak samen slapen en kletsen dan nog wat. Zondag zou het misschien nog een idee zijn om ze wat te laten lezen, maar maandag moeten ze vroeg op dus meestal gaan ze gelijk slapen. Ze zijn ook te oud voor voorlezen, dat deden we vroeger wel. Bij de jongste zou het nog wel kunnen denk ik, ik lees haar ook wel eens overdag voor, maar ze wil dan nooit zelf verder lezen πŸ˜› Ik denk dat het best lastig is om zo ineens onze gewoontes te veranderen om ze meer te laten lezen. Maar we kunnen het er eens met ze over hebben, we zouden bijvoorbeeld wel op zondagochtend ofzo een vast leesmomentje in kunnen plannen.

• [verwijderd]

De oudste krijg ik momenteel enkel aan de Donald Ducks. Ik heb besloten om zelf als rolmodel maar heel veel te lezen in de hoop dat ze mijn gedrag kopiΓ«ren (onzin natuurlijk, want ik las al veel πŸ˜‰). Ik ga wel elke week naar de bieb. Ze zoeken van alles uit, maar het meeste wordt niet gelezen. Met de jongste lees ik nog veel samen. Wie weet komt het nog vanzelf.

• [verwijderd]

Wanhoopspoging, maar ik heb ook eindelijk een kind aan het lezen. Voor ieder hoofdstuk wat ze lezen krijgen ze een punt, en die punten mogen ze inleveren voor extra schermtijd. Deze maand op proef, eens kijken hoe het gaat lopen...

• [verwijderd]

Sevenof9 ik heb gisteren een streep door onbeperkte schermtijd gehaald en ze een uur per dag gegeven. Op dit moment zijn ze zo wanhopig dat aan het eind van de week de hele Harry Potter collectie uit is 🀣

14 dagen later

Twee weken verder inmiddels, de jongste leest iets meer. De oudste is nu zo verslaafd dat ze alleen nog maar wil lezen! Ze is nauwelijks aan haar huiswerk te krijgen en wil ook niet meer spelen, nou dat weer! πŸ˜‚

Als dat spelen toch vooral op of met telefoon was dan is het helemaal een grote vooruitgang!

Jessie80 Spelen was ook buiten spelen, dat gebeurt nu niet meer helaas πŸ˜› Maar zal wel weer over gaan als ze de Harry Potter serie uit heeft denk ik, ze is alweer in boek 5.

Te oud voor voorlezen bestaat in mijn ogen trouwens niet. Het zorgt in onze ogen wel echt voor de liefde voor mooie verhalen en boeken. De oudste wordt bijna 10, maar geniet er echt nog enorm van. En wij ook, omdat we echt goede boeken voor kunnen lezen.

Het plezier in lezen verschilt hier wel een beetje per kind, maar ze liggen op tijd op bed en mogen dan nog een flinke poos lezen. Boeken halen we bij de bieb, een deel kiezen ze zelf en een deel kies ik (anders lezen ze alleen Geronimo Stilton). Ik heb wel een idee van wat ze leuk vinden qua boeken.

Magali daar ben ik het wel mee eens, dat dat eigenlijk niet bestaat, maar ze moeten er wel zin in hebben dan πŸ™‚ ik vind het vooral lastig om boeken voor hun leeftijd voor te lezen, zoveel tekst en ik moet er altijd van gapen.