Mijn dochter tobt al van baby af aan met haar gehoor. Hierdoor heeft ze bv nooit gebrabbeld, met 2 jaar communiceerde ze vooral met gebaren en haar mimiek (en klanken zoals ‘nnnn’ voor slapen, en ‘nn-nn’ voor wandelen, vrijwel geen klinkers). Ze heeft gehooronderzoeken gehad en haar gehoor was met 2jr duidelijk niet goed, daardoor verder onderzoek en dat was wel prima. Ook psychologische onderzoeken gehad; allemaal in orde.
Sindsdien zijn alle onderzoeken soms net onder ‘acceptabel’ en soms net erop, dus de ene keer is het net niet genoeg voor een goede taal-/spraakverwerking (en -verwerving) en de keer daarna weer wel. Qua spraakbegrip scoort ze heel hoog, qua productie ook, maar wat vooral opvalt is haar uitspraak. Daar heeft ze nu logopedie voor en ze pikt het op zich goed op. Maar in de klas merken haar juffen dat ze vaak niet alles goed lijkt te horen, ze is bv nu met cito’s al helemaal vooraan gezet, maar ook dan verstaat ze de juf alleen als er ook sprake is van bv zicht op het gezicht van de juf. De juf heeft het een klein beetje getest door zich (buiten de cito om) een beetje af te wenden, en dan verstaat dochter meteen andere dingen.
Eind deze maand weer contole bij KNO en ik vermoed toch dat te testjes dan weer ‘net op het randje’ zijn. Ze heeft zelden last van bv oorpijn, laat staan een echte oorontsteking. Vorig bezoek aan de KNO-arts was traumatisch, ze vond in haar oor kijken echt niet fijn en heeft na hard brullen en flink verzet alles onder gespuugd. Dus ik ben nu ook wat huiverig daarvoor.
Kan ik gezien haar verleden met gehoorproblemen, haar uitspraak en de observaties van de juffen bv opperen buisjes te plaatsen? Eerder voelde dit voor mij als ‘snijden in een gezond lichaam’ omdat ze dus geen last heeft van veelvuldige oorontstekingen, maar nu dreigt er toch een soort beperking door haar gehoor (door haar uitspraak wordt ze ingeschat als ‘niet zo slim’, en op school verstaat ze de juf dus niet goed; ze vindt het steeds vervelender als anderen haar niet verstaan en wordt er ook onzeker van).
Lang verhaal 😉 Misschien ook ouders hier met ervaring hiermee? Ben benieuwd wat jullie zouden doen of wat jullie zelf ervaren hebben.