Eens in de zoveel tijd droom ik over een van mijn grootouders. Mijn Mapuche grootmoeder is vorig jaar overleden, die heb ik nog niet langs zien komen... maar mijn NLse grootouders zie ik wel regelmatig. Vannacht zag ik zowel mijn grootvader als grootmoeder!
Mijn grootvader is moeilijk vast te houden, deze keer ook. Hij had het over brood bakken en over mijn neven. Mijn oudste neef heeft nu weer een gevangenisstraf van 4 jaar te pakken, daar zei hij iets over. Dat ze als kinderen zo lief waren. Hij vroeg hoe het met mijn zoon ging. Maar het was een warrig gesprek waarbij hij steeds afgeleid was en ik ook.
Mijn grootmoeder was rustiger, een beetje bang. Ik vroeg of ik haar vast mocht houden en dat mocht. We keken samen naar foto's van mij als baby, dat wilde ze graag. En daarna naar foto's van mijn moeder als baby. Ze wilde ook graag haar eigen babyfoto's zien, maar die waren er niet. Ze zei dat ik geen tatoeage op mijn voet moest nemen, dat dat echt niet kon voor een vrouw en dat het pijn zou doen. Ik probeerde haar geborgen te laten voelen. Ze maakte zich druk over hoe ze eruit zag. Ik probeerde haar gerust te stellen. Toen moest ze gaan.