[verwijderd] Een aantal master zegt niets als je er (mogelijk) niet gelukkig van wordt.
Dat snap ik natuurlijk, anders was ik natuurlijk nooit gaan kijken naar vakopleidingen. Het is echter niet zo dat ik er niet gelukkig van werd. Ik vond het ontzettend leuk om docent te zijn en vooral ook in de bovenbouw van havo en vwo. Ik vond het superleuk om lessenseries te ontwikkelen en aan de hand daarvan ook om vakinhoudelijk mijn lessen voor te bereiden (biologie is leuk!). Ik vond het lesgeven zelf en het werkwn met pubers ook super leuk. Zelfs het maken en nakijken van toetsen vond ik best leuk. Wat ik echter niet leuk vond, was de werkdruk die inherent is aan het Nederlandse onderwijssysteem. Het feit dat je per definitie thuis moet werken. Er is geen docent die het voor elkaar krijgt om al zijn werk op school af te krijgen. Iedere docent die 0,8-1,0 fte werkt raffelt (delen van) zijn werk af, zelfs mรจt al het werk wat ie thuis nog doet. Als ik me ongeveer had gehouden aan het aantal uren dat ik contractueel verplicht was te werken, had ik onmogelijk kwalitatief goed onderwijs kunnen geven en mentorleerlingen de begeleiding kunnen geven die ze nodig hadden. En daarmee heb ik het alleen over de basics: ik heb nog niet meegenomen dat ik eigenlijk ook mijn biologische vakkennis up to date moet houden, projecten, excursies en veldwerk moet voorbereiden en draaien, ontwikkelingen in het werkveld moet bijhouden al dan niet d.m.v. cursussen, enz.
Kortom: door de hoge werkdruk is het docentschap voor mij echt niet meer haalbaar i.c.m. mijn gezondheid. En trouwens ook niet i.c.m. mijn gezin. Het cognitieve vond ik echter wel ontzettend leuk. Vandaar dat ik me bij een vakopleiding wel afvraag of dat voor mij op de lange termijn genoeg biedt.