[verwijderd] Herinneringen zijn sowieso ontzettend onbetrouwbaar wat Pimpelmeesje al geeft en veranderen al door factor tijd.
Ja dat snap ik en dat was juist mijn punt. Ik snap dat je de herinnering niet weghaalt & dat emdr enorm waardevol kan zijn, tuurlijk! Ik krijg alleen soms het idee dat we toegaan naar een samenleving waarin mensen niet meer de tijd krijgen om gebeurtenissen te verwerken, dat er geen ruimte meer is voor nare herinneringen, alsof het beste alles kan worden geneutraliseerd. En dan heb ik het dus juist niet over verkrachtingen en mensen met ptss, maar meer de gewone huis-tuin-en-keukengebeurtenissen. Concreet voorbeeld: stel iemand valt met z'n fiets en durft daarna niet meer te fietsen. Maar geen probleem, want diegene kan lopen en autorijden. Dan zou in mijn ideale samenleving de reactie zijn: ja snap ik, jij had toen dat ongeluk. En ik ben bang dat het wordt: nah ja durf je nou nog niet te fietsen? Daar moet je echt wat aan doen joh!
Of, wilder gedacht, stel dat het andersom ook werkt en een regime beslist dat bepaalde herinneringen taboe zijn, bijvoorbeeld homoseksualiteit, en mensen die betrapt worden gedwongen worden tot een behandeling? Of een regime dat de beslissing maakt om een groep mensen iets afschuwelijks aan te doen omdat dat in een groter plan past en dat weet goed te praten met een idee van: ach, we geven ze daarna gewoon emdr?
Nou ja, ik vind het lastig te verwoorden want ik bedoel het allemaal hypothetisch en ik wil niemand schofferen en @[verwijderd] niet van te veel input voorzien voor haar bestseller. Misschien vind ik het uiteindelijk gewoon irritant (doch intrigerend) hoe herinneringen veranderen en verschuiven door tijd en perspectief en zou ik liever hebben dat er een Eeuwige Waarheid bestaat 😉
[edit] Post is drastisch aangepast 🙃