iMoeder
Bob_Ross
Ik snap het wel, maar ook weer niet. Hersenletsel is gewoon zwaar klote en je leven zoals het was is gewoon weg. Binnen een paar seconden, boem. Als je het al overleefd. Ik zou er bijna alles voor over hebben om geen hersenschade te hebben. Ik heb in het verleden met mensen met nah gewerkt, maar zelfs toen nooit gerealiseerd dat het echt impact heeft op alles in je leven. Wie je bent, hoe je denkt, loopt, praat, je emoties, werk, hobby’s, relaties etc. Verlies op verlies. Niks is meer normaal of simpel. Plus de impact op de mensen om je heen. Waarschijnlijk is het een ding, dat als je het je dagelijkse realiteit is, je niet kan voorstellen dat iemand zijn kapsel belangrijker vindt dan het verlagen van je kans op een hersenbloeding als gevolg van traumatisch hersenletsel. Heel eerlijk, hiervoor dacht ik exact hetzelfde als jullie en knot technisch vind ik een helm nog steeds irritant (al draag ik hem wel).
Ik snap ook wel dat het voor een ander een ver van je bedshow is en dat mensen denken dat dit hen vast niet zal overkomen (wat ook wel weer een gezonde instelling is). Daarom des te meer reden dat dit vanuit de overheid geregeld moet gaan worden. Rijden zonder autogordel om is nu ook ondenkbaar en dat zou zo voor een helm ook moeten worden.
Trees De kans op overlijden is 70% minder met helm en op ernstig hersenletsel 60% minder.
Deze cijfers zijn gebaseerd op onderzoek bij normale fietsen. Ik gok dat het op e-bikes nog erger is. In het revalidatiecentrum, waren het op 1 na volgens mij ook allemaal e-bikes. Weet ik niet helemaal zeker meer.