Trees Ik las inderdaad psychopathologie (of dat was wat mijn hoofd ervan maakte). Mijn man heeft onlangs een docu gekeken over een hyperintelligente psychopathische vrouw, waarbij ze de kijker een inkijkje in haar hoofd en denkwijzen geeft. Was volgens hem verontrustend en interessant tegelijk. Ik vraag zo even de titel. Ik heb het zelf nog niet gezien.
Interessant! Mocht het je weer dagen, deel je de titel dan alsnog?
Ik zag een tijdje terug een TED talk van een onderzoeker die MRI scans met elkaar vergeleek om meer inzicht te krijgen in psychopathie en zichzelf als controlepersoon toevoegde aan het onderzoek. Maar wat bleek? Hij had zelf de hersenen van een psychopaat!
Uiteraard zijn lang niet alle psychopaten misdadigers. Daar ging ook die talk van hem over, echt heel interessant.
Als inderdaad 25% voldoet aan de kenmerken van psychopathie, wat doe je dan hiermee binnen ons rechtssysteem? Dan zou het uitzitten van een straf enkel bedoeld zijn ter genoegdoening van het slachtoffer, maar verder dient het geen enkel nut. De persoon zal altijd gericht blijven op het bevredigen van zijn eigen behoeftes zonder in te staat te zijn zich in te leven in een ander. Het is dan geen onwil, maar onwil.
Ja, dat is dus de vraag. Wat heeft het dan voor zin, buiten de vergelding van slachtoffer/maatschappij? Moet je deze personen dan compleet uit de samenleving houden? Hoe is het gedrag wél bij te sturen?
Dit inzicht zorgt voor een behoorlijk ethisch dilemma. Want als er al iets bij de hersenaanleg helemaal misgaat, spreek je dan niet over ontoerekeningsvatbaarheid? En in hoeverre is rehabilitatie dan nog mogelijk? Niet iedere psychopaat is crimineel, waarom deze dan wel? Psychopaten zijn meer dan gemiddeld geneigd tot crimineel gedrag, maar onder welke omstandigheden openbaart het zich ook daadwerkelijk? Er zijn ook veel psychopaten in bijzonder succesvolle posities die geen crimineel gedrag laten zien maar die het met charme en opportunisme ver schoppen.
We hebben nog heel veel onderzoek te doen en nog heel veel pijnlijke gesprekken te voeren waar de maatschappij niet klaar voor lijkt.
Ik weet niet of je bekend bent met alexithymie? Daar doet het mij ook wat aan denken.
Ik ken het vanuit de diagnostisering van autisme. Wel interessant dat je het noemt. Als ik een van de onderzoekers spreek ga ik hen zeker vragen of zij een verband zien.