Trees De vernieuwde HKT en FHIC zijn standaard voor alle afdelingen psychiatrie, maar voor zedendelinquenten wordt de SSA gebruikt (static, stable, acute).
Wat betreft de strafduur, deze is sowieso niet zo heel effectief voor zedendelinquenten, denk ik. Of ja, denk ik... onze neuropsychiater en onderzoekspsycholoog hebben daar ooit een heel uitgebreide presentatie over gegeven. Het ligt er ook aan of er sprake is van psychopathie en in welke hoedanigheid.
Voorheen werden 'dit soort' misdadigers vrij snel naar de TBS gebracht waar ze verlenging op verlenging kregen als dat nodig gevonden werd. Nu krijgen ze eerst een flink aantal jaar gevangenisstraf zonder of met minimale behandeling. Dat is vooral politiek gekleurd, die langere gevangenisstraf, en niet omdat het nu zoveel effectiever is. Maar ik kan je niet vertellen welke onderzoeken ze gebruikt hebben. Dat is vast ergens verkrijgbaar, maar zo diep zit ik niet in de materie. Ik gebruik gewoon de aanbevelingen van de mensen die aangesteld zijn om deze te doen.
Een straf wordt niet alleen gegeven omdat er een X aantal jaar staat voor herstel, of rehabilitatie. Een straf is ook gewoon een straf en een soort genoegdoening voor slachtoffer en maatschappij.