Deliana Dat is echt super slecht. Als ik die moeder was had ik dat allang gemeld bij de gemeente. We draaien allemaal samen op voor de zorgkosten en dus ook hiervoor.
Persoonlijk vind ik het een prima plan dat de mensen die het kunnen betalen een eigen bijdrage moeten betalen. Waarom zou het gratis moeten zijn? Aan medische behandelingen betaal je ook zelf mee.
De tendens is heel vaak tegenwoordig dat men meent dat alles door hulpverlening opgelost moet worden. En dat men komt eisen dat men die en die zorg wil want men heeft dat zelf uitgezocht. En als dan blijkt dat ouders zelf ook moeten investeren en inzet moeten doen zijn ze vaak niet thuis. Mensen hebben ook geen idee wat het kost. Dus er wordt ook snel gezegd ‘doe nog maar voor de zekerheid doorgaan’. Terwijl er tig andere gezinnen wachten op hulp. Bepaalde zorgaanbieders brengen het ook zo dat ze altijd wel iets te bieden hebben. Is je kind wat meer teruggetrokken? Oh daar hebben we die en die begeleiding voor. Is je kind af en toe boos? Nou dan doen we die begeleiding. Enzovoorts. Dit gaat echt ver. En de kinderen die echt jeugdhulp nodig hebben die hebben het nakijken.
Ook het personeelstekort… dat is er zeker. Maar als er wat minder bureautjes uit de grond gestampt werden die dus dit type hulp geven en daarmee jeugdhulpgebruik in de hand werken, en die mensen gewoon bij reguliere aanbieders gingen werken, zag het er alweer anders uit. Minder vraag, minder aanzuigende werking en meer personeel.
In de WMO was er jarenlang een eigen bijdrage naar rato van inkomen bij huishoudelijke hulp. Dat is nu afgeschaft en iedereen betaald en super laag bedrag per maand €19. Ongeacht hoeveel uren zorg en welke zorg je krijgt. En je ziet dus dat dat een enorme aanzuigende werking heeft. Mensen die bijvoorbeeld vroeger zelf hun eigen huishoudelijke hulp betaalden doen nu een beroep op de WMO want dan kost het ze veel minder.
Voorheen had je in de jeugdhulp ook een eigen bijdrage bij bepaalde hulpvormen. En dat werkte eigenlijk prima. Mensen accepteerden dat ook gewoon als een gegeven.