[verwijderd] wat moeilijk zeg.. zowel voor haar zelf als voor jullie om daar mee om te gaan, je voelt je al snel zo machteloos 😔 Zeker omdat het al vanaf baby is en er dus geen duidelijke oorzaak voor is..
Maar ik snap goed dat slapen dan echt een prioriteit is en even doorzetten dan geen optie is!
Bij M is het echt een stukje traumagerelateerd, ze heeft onbewust toch meer meegekregen van de situatie met haar vader toen hij nog bij ons woonde dan ik had gehoopt (huiselijk geweld). Uiteindelijk heb ik vorig jaar in overleg met haar omgeving besloten om haar de waarheid te vertellen nadat ze er om bleef vragen wat er precies gebeurd is, en sinds ze dat weet gaat het veel beter. Het weten waar het vandaan komt, het kunnen verklaren van haar nachtmerries etc heeft het een hoop afgezwakt, en omdat zij de volledige controle heeft over de omgang en ze niet meer alleen met hem hoeft te zijn geeft haar meer gevoel van macht. Daarnaast hebben we haar op karate gedaan, en dat heeft ook geholpen dat ze zich minder machteloos voelt. Ze heeft echt nog wel haar momenten, ze zal altijd angstiger blijven dan gemiddeld, maar tot echte paniek is het niet meer gekomen en ze zit duidelijk beter in haar vel.